Noe å leve for

av (forfatter) og Anlaug Lia (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2019 E-bok

Hjertevarme i bokform. Noen ganger må du risikere alt for å finne det ene du leter etter ...

Andrew har døden som yrke. Han er ansatt for å finne avdødes nærmeste pårørende, og går selv i begravelsen til de som ikke har noen som kan følge dem på deres siste reise.

Han vil for enhver pris unngå å lide samme skjebne selv. Noe som går helt fint, for han har den perfekte familien - kone og 2,4 barn - som venter hjemme på ham hver dag etter jobb. Det er i det minste det han har fortalt kollegaene.

Sannheten er at livet hans ikke er helt slik han kom i skade for å beskrive det som. Og den lille, hvite løgnen er nå i ferd med å innhente ham. For mens han har strevet med å passe inn, har Andrew glemt en viktig ting, nemlig hvordan man lever på ordentlig. Og kanskje har tiden kommet for å gjøre en endring.

«En sjarmerende, humoristisk og livsbejaende fortelling om godhet som vekker følelser i en verden hvor ensom- het er et voksende problem.»

BBC News Online, Top Fiction 2019

«Glitrende om å dø i ensomhet. Richard Roper leverer en herlig feelgood-roman og et viktig budskap.»

Gert Olsen, Bokstaver.no

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788241918575

EAN 9788241918575

Genre Humor

Omtalt sted London

Dette var langtekkelig og litt kjedelig..

Las du Kristopher Schaus 'På vegne av venner' som kom på Oktober i 2009? Ikkje? Då burde du gjere det no. Schau bestemte seg ein vinter for å gå i alle gravferder som vart arrangert av Oslo kommune i staden for av dei pårørande, fordi den avdøde ikkje hadde pårørande. Undervegs skreiv han ei slags dagbok frå dei ulike gravferdene. Boka er kort, alvorleg, men sterk, og svært, svært god.

Richard Ropers roman 'Noe å leve for', som kom på Vigmostad Bjørke i fjor, fekk meg til å tenkje på Schous bok igjen. Hovudpersonen Andrew arbeider nemleg i administrasjonen i ein bydel i London med å leite etter slektningar og arrangere gravferder til folk som døyr utan at det er dei pårørande som varslar om dødsfallet. Andrew vel ofte sjølv å gå i gravferdene der han ikkje finn slektningar, sjølv om det strengt tatt ikkje er del av jobben hans. Romanen handlar om misforståingar og løgner og om einsemd og vennskap, og er ei nydeleg forteljing som får (i alle fall denne) lesaren til å bli både oppløfta og veldig glad i Andrew og fleire av personane han har rundt seg. Som eg nok har nemnt i ei og anna bokmelding tidlegare, les eg veldig sjeldan bøker om att, men det er nok ein viss sjanse for at eg vil gle meg sjølv med denne romanen ein gong til om eit par år. I så fall les eg nok 'På vegne av venner' igjen i same slengen.

Andrew er ansatt i kommunen. Jobben hans er å finne avdødes nærmeste pårørende, og han går selv i begravelsen til de som ikke har noen som kan følge dem på deres siste reise. Under jobbintervjuet kom han i skade for å lyve på seg en lykkelig familie, og nå har han levd så lenge med denne løgnen at det har blitt umulig å gå tilbake.
Les hele omtalen her

I fjor klarte jeg 25 bøker med nød og neppe. Ville prøve 27 bøker i år. Det klarte jeg dessverre ikke med kortere reisevei til jobb, og mindre lydbok. Men jeg er fornøyd med det jeg fikk lest, og håper på et bedre leseår i 2022.

• "Ren trøst" av Helge Torvund
  • "Matprepping - hvordan planlegge for en sunn, travel og bærekraftig hverdag" av Jo Brand
  • "101 dikt om kjærleik" av Helge Torvund
  • "Et hus med planter - å leve med sukkulenter, vifteblomster og kaktuser" av Caro Langton
  • "Skogen, benken og livets store spørsmål - møtet som endret alt" av Tessa Randau
  • "Sporhunden Molly" av Colin Butcher
  • "Den tause planeten - insektdøden - og hvordan vi kan avverge den" av Dave Goulson
  • "Brevet til kongen" av Tonke Dragt
  • "Kronprinsesse Märtha" av Arvid Møller
  • "Quislings biskoper - en norsk kirke i nazismens tjeneste" av Geir Thorsdahl
  • "Ren poesi julehefte - når nettene blir litt for lange" av Ellen Wisløff
  • "Huden er guden - en hudlege forteller om kroppens største organ" av Jon Anders Halvorsen