Noas barn

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Pantagruel 2005 Innbundet

I 1942 forsvinner Josephs far og mor, men Joseph får bli hos Fader Pons på den katolske kostskolen hans. Det vokser fram et vennskap mellom de to, men Joseph må lære å være jøde og å føre tradisjonene videre, samtidig som han blir påvirket av det katolske miljøet han oppholder seg i.

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2005

Omtalt tid 1939-1945

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Brüssel er okkupert av nazistene, året er 1942 og jødene må enten flykte eller gå i dekning for å unnslippe deportasjon og senere utryddelse. Joseph er syv år og hans foreldre plasserer ham hos ekteparet du Sully mens de selv går i dekning. Der kan han imidlertid ikke bli værende, og etter hvert havner han hos fader Pons, som har forbarmet seg over rundt 20 foreldreløse gutter. Halvparten av dem er jøder. Apotekeren mademoiselle Marcelle har utstyrt guttene med falske papirer.

Fader Pons gjør det som står i hans makt for å beskytte guttene mot nazistene, vel vitende om at alt nazistene trenger å gjøre for å avsløre dem er å undersøke om guttene er omskåret. Uansett religion går guttene til katolsk messe, og de opptrer som så gode kristne som mulig for ikke å vekke mistanke om deres egentlige bakgrunn.

Joseph selv er fortelleren av historien, og gjennom hans øyne blir vi vitne til alt det absurde som skjer. Vennskapet hans med den noe eldre Rudy og fader Pons er rørende beskrevet. Da krigen er over, begynner fader Pons arbeidet med å finne foreldrene til guttene. Ikke alle er like heldige, men noen av dem, deriblant Joseph, opplever å bli gjenforent med sine foreldre. Det skal imidlertid vise seg at det ikke er bare-bare … Etter flere år å ha fornektet sin bakgrunn, som egentlig ikke var spesielt jødisk i utgangspunktet, er det ikke gjort i en håndvending å skulle bli svært så jødisk, gå til bar mitsva osv. i løpet av kort tid. Men fordi seks millioner jøder er utryddet av Hitler, fremstår det som særdeles viktig å ta vare på det spesifikt jødiske enn hva det var før krigen startet!

Boka er nydelig skrevet, og underveis er den dessuten svært tankevekkende på flere nivåer. Som Noa fra bibelhistorien reddet fader Pons ikke bare de om lag 20 guttene, men alle deres etterkommere i all fremtid. Boka er for øvrig basert på en sann historie.

Joseph er 7 år og jøde. I 1942 havner han i Villa Jeaune hos fader Pons som tar seg av foreldreløse barn. Josephs foreldre må gå i skjul og tør ikke å ta med sønnen, så historien fortelles sett fra en sjuårings ståsted.
Både forfriskende og interessant historie fra 2. verdenskrig.

Ikke spør hva mor lignet: Går det an å beskrive solen? Fra mamma kom varmen, kraften, gleden. Jeg husker de de virkningene bedre enn ansiktstrekkene. Når vi var sammen, lo jeg, og aldri kunne det tilstøte meg noe alvorlig.

Når skoene mine kunne gå for å være sko, var det bare fordi jeg hadde dem på bena.

• Joseph, du skulle gjerne ha visst hvilken av de to religionene som er den sanne. Det er ingen av dem! En religion er verken sann eller usann, den er et forslag om hvordan man bør leve.

Kjærligheten er en vanskelig ting, man kan ikke tvinge den frem, ikke kontrollere den, ikke tvinge den til å vare.

Man finner ikke igjen foreldrene sine bare ved å kyss dem. Etter tre år var de blitt fremmede, ganske sikkert fordi de hadde forandret seg , ganske sikkert fordi jeg hadde forandret meg. De hadde forlatt et barn og fått tilbake en ungdom.

Kjell Risvik er ein av dei verkeleg store oversetterane vi har i Noreg, han har oversett ifrå spansk, portugisisk, katalansk, italiensk, fransk, tysk, engelsk og hebraisk, samt 6 andre språk. Her er lagt til nokon av dei han har oversatt for å vise hans repetoir. Det må nemnast at hans sambuar Kari Risvik også har bidratt ein del.

Bøkene av Anders Totland skal leses i forbindelse med et forfatterbesøk i skolen - eller tenker jeg å samle viktige ungdomssbøker i denne listen etterhvert som de dukker opp og tas i bruk med elevene - felles lesing og bøker som jeg får anbefalt som godt lesestoff for elevene mine.

• "Evangeliet ifølge Pilatus" av Eric-Emmanuel Schmitt
  • "Sumobryteren som ikke kunne legge på seg" av Eric-Emmanuel Schmitt