Nitten år

av (forfatter) og Sverre Dahl (oversetter).

Gyldendal 2005 Heftet

Årsaken: Her forteller han om hvorfor og hvorledes forfatteren ble den han ble. Han innvier leseren i internat-tiden i Salzburg, den etter forfatterens mening nederdrektige by som i disse år hjemsøkes av storkrigen. Byen merket ham for livet, fremfor alt skolen, som var hans umiddelbare miljø - institusjonen som foran hans øyne skiftet farge fra brun til svart, fra nasjonalsosialistisk til bigott katolsk. Kjelleren: Her møter vi sekstenåringen etter at han har flyttet fra internatet og begynt som læregutt i en kjellerbutikk. Han bor i et av Salzburgs verste strøk, men det er her han får sitt første møte med musikken som skulle bli så avgjørende i livet hans. Pusten: Attenåringen Thomas blir rammet av en lungesykdom som tvinger han til å gi opp både musikkstudiene og læretiden hos en kjøpmann. Oppholdet på sykehuset fører han inn i en isolert tilværelse der alle tankene hans kretser rundt sykdom og død, men det er her han kommer fram til at han vil leve. Kulden: Boka fortsetter beretningen om den lungesyke, nittenårige Thomas. Han tilbringer all sin tid på lungesanatoriet Grafenhof, og sinnsstemningen svinger mellom å identifisere seg med de andre syke og å ta avstand fra dem. Et barn: Dette er boken om Bernhards barndom og utgjør en selvstendig del av erindringsverket på fem bind som utkom i årene 1975-82.

Nitten år er en samlebok med Thomas Bernhards fem erindringsverker fra sine første nitten leveår. Disse bøkene skrev Bernhard til tross for at han hadde «en ekte aversjon mot alt som er selvbiografisk». Det første bindet livskronologisk sett, Et barn (1982), ble utgitt sist. Årsaken kom ut først, i 1975, og legger hovedvekten på skaden skoletiden i Salzburg 1943.47 påførte ham. I neste bind, Kjelleren (1976), er han mer forsonlig. Bernhard går i kjøpmannslære og lærer å sette pris på praktisk arbeid og å omgås «enkle» mennesker. Men ikke desto mindre: I kjelleren pådrar han seg en alvorlig lungesykdom, som beskrives i Pusten (1978) . og forfølger han videre i Kulden (1981), hvor han også oppdager kunsten. Det virker som om Bernhard først var klar for et oppgjør med sin mor . og hennes kalde avvisning av ham . i siste bind. Med forord av oversetter Sverre Dahl.«Et av de mest kompromissløse memoarverker som noensinne er skrevet.»Terje Stemland om Et barn i Aftenposten«. Thomas Bernhard er utvilsomt en av dette århundrets mest særpregete og rasende diktere.»Sverre M. Nyrønning, Adresseavisen«Med sin mørke og etsende skrivekunst har østerrikeren Thomas Bernhard (1931.1989) oppnådd rang blant de fremste europeiske forfattere i de senere tiår.»Erik Bystad, Klassekampen

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205335820