Ninas barn

fortellingen om det jødiske barnehjemmet i Oslo

av (forfatter) og Espen Holm (forfatter).

Kagge 2015 Innbundet

I 1938-39 ankom to grupper jødiske flyktningbarn via Nansen-hjelpen til Norge. Alle var under ti år, underernærte og uten familie. De kom fra Østerrike og Tsjekkoslovakia. En av dem var gutten Berthold Grünfeld, senere far til Nina, bokens ene forfatter.

De norske jødene etablerte et hjem for dem i Holbergs gate 21. Her skulle de bo til det var trygt å vende tilbake. Bestyrer ble Nina (født Hackel) Hasvold, en sterk kvinne fra en russisk flyktningfamilie i Berlin, som ved en rekke tilfeldigheter endte opp i Oslo i årene før krigen. Hun skulle bli som en mor for Berthold og de andre barna. Høsten 1942 klarte en håndfull kvinner og menn å redde alle 13 barn trygt over grensen til Sverige. Hvem var disse hjelperne? Hvem var barna? Hvordan gikk det med dem senere i livet? Boken bygger på et rikt kildemateriale, bl. a. brev barna skrev, memoarer fra ankomsten deres til Norge og om den farlige flukten til Sverige. NINAS BARN blir også en dokumentarfilm som vises på NRK høsten 2015. Nina Grünfeld har laget filmen.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2015

Omtalt tid 1939-1945

• "Bekymringsmelding for Hanna Tidemann - roman" av Jon Krog Pedersen
  • "Tysklandsbrigaden - til fiendeland for freden" av Geir Stian Ulstein
  • "Gutten som lurte Gestapo - et ukjent kapittel i Milorgs historie" av Harald Utter
  • "Piggtrådroser - roman" av Geir Stian Orsten Ulstein
  • "Den hjelpsomme okkupanten - roman" av Kjersti Ericsson
  • "Carl Fredriksens transport - den ukjente historien om krigens største heltedåd" av Hilde Vesaas
  • "Plommetreet - roman" av Ellen Marie Wiseman
  • "Det lovede land" av Sebastian Barry
  • "For deg, for deg alene - roman" av Line Nyborg
  • "Villfarelse - roman" av Michèle Roberts
  • "Kråken, eller Den urovekkende og besettende sannheten om tragedien på Skrinnøya, Myrvangfolkets forbannelse og de blodige konsekvenser dette skulle få for vestens historie - en konspirasjonsroman" av Johan Jensen
  • "Unge  tidsvitner - jødiske barn og unge på flukt fra det norske Holocaust" av Birgit H. Rimstad