Nightingales arv - ny forståelse

sykepleiens kjerne

verdier, intensjon og handling

Gyldendal akademisk 2011 Heftet

Boka peker på koblingen mellom den gamle sykepleietradisjonen utviklet av Florence Nightingale og den nye tverrfaglige helseforskningen. Den viser hvordan sykepleie er en viktig terapeutisk tilnærming i pasientomsorgen i form av både teori og konkrete eksempler. Boka henvender seg til sykepleiestudenter og sykepleiere i praksisfeltet. Har litteraturliste og stikkordregister.

Denne boken gir en helt ny kobling mellom den gamle sykepleietradisjonen og den nye tverrfaglige helseforskningen. Boken går rett inn i undervisningen om sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag og vil utvide perspektivet til alle sykepleiere i praksis.

Arven fra Florence Nightingale er fremsynt og berikende, og for lite påaktet. Ny forskning om mennesker, helse og sykdom underbygger Nightingales sykepleieforståelse. I denne boken kobles denne nye forskningen direkte til Nightingale-tradisjonen på en måte som ikke er gjort tidligere. Humanøkologi, psykonevroimmunologi og kommunikologi blir her et nytt grunnlag for å forstå pasientens situasjon og sykepleierens rolle.
Mette Karoliussen gir både teoretisk forankret innføring i tenkningen og konkrete eksempler på hvordan dette kan utøves i praksis. Her får du innsikt i hvordan sykepleie er en viktig terapeutisk tilnærming i pasientomsorgen, hvor pasientens tilstand og helbredende krefter står sentralt.
Boken gir en spennende innføring i den nye helseforskningen og viser fornyende innsikt i hvor nødvendig sykepleie er for å fremme pasientens helse. Den viser en helt ny kobling mellom den gamle sykepleietradisjonen og den nye tverrfaglige helseforskningen.
Boken har et gjennomgripende overordnet helhetsperspektiv på sykepleie som fag og praksis, og gir en basis for sykepleieren som gjør det lettere å orientere seg videre i faget.
Målgruppen er sykepleiestudenter på bachelor- og masternivå. I tillegg vil også sykepleiere i praksisfeltet kunne ha stor glede av denne boken.

Forlag Gyldendal akademisk

ISBN13 9788205415690

EAN 9788205415690

Boka presenterer kort sykepleiehistorie internasjonalt og i Norge, før fokuset går mer over på faget i dag. Forfatteren beskriver verdier og idealer, med forankring i et sitat fra Nightingale om at sykepleierens jobb er "å sette pasienten i den best mulige tilstand slik at Naturen kan virke på
ham (Nightingale 1859)."

Som ikke-sykepleier var det deler av boken som ble for spesiell for meg, men som en introduksjon eller innsikt til faget er det en bra bok. Jeg kan ikke vurdere faglig nivå eller om den skiller seg ut i sammenligning med andre bøker om faget.

Dette er en litt sær liste, kanskje mest for meg selv, med litteratur om sykepleieres arbeid og liv. Om sykepleiens historie. Ikke direkte fagbøker.
Er det flere der ute som er interessert i samme tema, og som har forslag til titler, så er jeg glad for det! Skråstilt tekst