Niende april

nazi-Tysklands invasjon av Norge

av (forfatter) og Niklas Zetterling (forfatter).

Spartacus 2008 Heftet

Boka skildrer tyskernes invasjon av Norge i april 1940, fra det politiske spillet før invasjonen fram til den allierte evakueringen av Narvik to måneder senere. Forfatterne belyser de mange feilene som ble gjort både av tyskerne og av de allierte. De viser hvordan noen få personers initiativ reddet tyskerne fra det som kunne blitt deres første, sviende nederlag og tar for seg de alliertes tafatte forsøk på å gjenvinne initiativet i Midt-Norge. Boka inneholder kart som illustrerer operasjonen steg for steg og stikkordregister.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2008

Serie Spartacus billigbok

Omtalt tid 1939-1945

..... ja. Måtte gudane vite kvar pengane kom frå.

• "De som tapte krigen" av Kjell Fjørtoft
  • "Ulvetiden - krig og samarbeid" av Kjell Fjørtoft
  • "Gestapo i Norge" av Odd Bergfald
  • "De kalte oss naziyngel - NS-barnas historie 1940-2002" av Baard H. Borge
  • "De døde for Norge - nordmenn som ga sitt liv i alliert krigstjeneste 1940-1945" av Eirik Veum
  • "Isfront - den kalde krigen i nord" av Asbjørn Jaklin
  • "Sluttspill i Rinnans bandekloster : Gestapo i Trondheim på jakt etter mennene bak XU-senderne Aries og Leporis under krigens siste dager ; Operasjon Weserubung : Vidkun Quisling og forspillet til 9. april 1940" av Asbjørn Øksendal
  • "Tysklandsbrigaden - til fiendeland for freden" av Geir Stian Ulstein
  • "Hallo-hallo! - kringkastingen i Norge 1920-1940" av Hans Fredrik Dahl