Nesten

Juritzen forlag 2012 E-bok

Nesten er en bok om depresjon og selvmord, men med sitt humoristiske perspektiv har den blitt en hyllest til livet. "Etter år med depresjoner, mislyktes jeg i å ta mitt eget liv. Da er det ikke måte på hvor deprimert man blir! Men jeg ble på nytt glad i livet og innså at jeg kanskje ikke var så verst allikevel. Det var håp for meg også." Nesten forteller om folkesykdommen depresjon og hvordan den kan føre til selvmord. Den er biografisk, men på ingen måter unik. Dette er en virkelig historie som bryter med myter og fortielse, tabuer og vantro. Depresjon og selvmord er uhyre kompliserte temaer, men skildres her så menneskevarmt og forståelig at den kan være til hjelp. Og det er meningen.

Forlag Juritzen forlag

ISBN13 9788282053730

EAN 9788282053730

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Jostein Pedersen

Å fortrenge er å spille ditt livs Oscar-rolle hver eneste dag. Det er fryktelig slitsomt, og den eneste glede du har ved dagens slutt, er å oppsummere hvordan du klarte deg i dag.

Jeg vil snu. Løpe bort. Komme meg på nærmeste pub. Drikke meg dum og full, drukne meg selv og det fæle livet mitt i en tåkedis av støy, latter, dunkende musikk og dansing til morgengry. Våkne opp og innbill meg at livet er bare kjempeherlig, altså. Glemme. Fortrenge. Late som. Flotte mentale øvelser som jeg etter hvert innehar adskillige medaljer i.

Det er ikke egoisme. Du tenker ikke så langt. For du er så overbevist om at selvmord er det beste for alle parter - og dermed er det ikke egoisme i den forstand - men en desperat, ugjenkallelig handling som uttrykker kjærlighet i sin mest primitive form. Du vil dem alle vel - og de har det bedre uten deg.

I etterpåklokskapens lys har jeg pratet høyt med meg selv om hvor fælt alt var. Det har vært gode samtaler. Man er tross alt gal, så det å prate med seg selv er i skjønneste orden.

Men om jeg er redd for å være sammen med andre, er det ingen ting mot redselen jeg føler for å være alene. Alene, det er da tankene kommer. Alene er det vanskelig å gjemme seg. For om det finnes noen der ute i verden som har gjennomskuet meg som den taperen jeg er, har mitt eget hode forlengst sett det. Og hjernen min bombarderer meg med stygge tanker.

Tema: Psykisk Helse

• "Vi har pissa i frysern - flere morsomme trykkfeil fra norske aviser" av Jaran Dammann
  • "Enda flere gullkorn fra pasientjournalen" av Morten P. Oksvold
  • "Den som fiser i heisen må dø!" av Terje Sporsem
  • "Lene din ensomhet stille mot min - dikt om sorg" av Johann Grip
  • "Magisk jul" av Line Therkelsen
  • "Mørkets fyrstinne - og andre historier" av Elin Brodin
  • "Dødelig dose - krimnoveller" av Gard Sveen
  • "Særlig sensitive barn" av Elaine N. Aron
  • "Plantelykke - stell og innred med grønne planter" av Anders Røyneberg
  • "Selger dere strykejern? - og andre spørsmål fra bokhandelkunder" av Stian Johansen
  • "Naturhistorie - roman" av Marte Huke
  • "Tegn" av Anne Ch. Østby