Nemi

X

av (forfatter) og Lise Myhre (illustratør).

Egmont Kids Media Nordic 2014 Innbundet

Nemi er den norske tegneserien som har slått desidert best an i resten av verden. Den er oversatt til ca. femten språk, og får via nett og bøker stadig nye fans i alle verdenshjørner.

Lise Myhre har gjennom årene utviklet sin svartkledde rebell til en figur med mange ulike sider - spontan, frekk og morsom, men også tenksom, leken, vâr og underfundig - hun er kort sagt svært så menneskelig. Det er vel også derfor så mange kjenner seg igjen i serien.

Årets bok samler det beste fra årene 2007 og 2008 - striper, helsider, forsider og mye annet - og her begynner en ny fase i Lise Myhres forfatterskap å tre frem. Figuren Nemi er stadig like kjapp i replikken, men her er også kloke funderinger rundt det å leve i forhold, å velge mellom ansvar og frihet, i det hele tatt ting selv en opprører før eller siden må ta stilling til. Boka inneholder den fantastiske firesiders historien om Døden, som har blitt mange leseres favoritt, og en vakker bildelegging av Inger Hagerups dikt Den korsfestede sier.

Forlag Egmont Kids Media Nordic

Utgivelsesår 2014

Serie Nemi (10)

Genre Humor

Hverdagssituasjoner i sarkastisk tilstand er noe vi mange kjenner oss igjen i, eller hva?

Nemi er like kjent som Donald og Pondus i tegneserieverdenen. Og selv om jeg ikke leser henne fast, eller er noen fan av henne, leser jeg Nemi en gang i blant. Og selv om jeg ikke er fast leser henne har jeg funnet at jeg og Nemi har mye til felles: Jeg er ingen gother, men vi begge liker black metal, begge er boknerder, begge elsker skrekkfilmer, begge liker ikke barn, begge har sansen for mørk humor (sarkasme) og vi ser veldig mørkt på ting generelt. Så selv om jeg er ingen fan av Nemi har jeg og hun mye til felles, og selv om jeg er ingen fast leser, så liker jeg å lese Nemi en gang i blant fordi hun er komisk og hun ser mørkt på livet hun også. Hun har sin egen måte å se ting på, som meg og det liker jeg.

Annen ting jeg liker med Nemi er ikke bare fordi hun er humoristisk, men hun liker også å filosofere. Hun tenker på alt og ingenting. Alt fra døden til drømmer. Hun tenker på så og si alt. Så det er mye å kjenne seg igjen i henne. Men det er ikke bare Nemi som bærer tegneserien, men også hennes bestevenn Cyan, herlige fargekobinasjoner og uttrykk. Det er ingen tvil om at Lise Myhre kan å tegne. Hun kan tegne hva som helst (misunnelig). Og alt hun tegner blir levende og hun er god til å formidle komiske situasjoner og gode poeng med sine streker. Inni boka er det også noen helsider som har vært tidligere forsider på Nemihefter, plakater osv, boka består ikke bare av tegneseriestriper. Jeg er ingen Nemi-ekspert, men har lest litt og har skaffet meg nok inntrykk på hva og hvem Nemi er, hva hun står for og hva slags "verden" hun befinner seg i. Og det er en verden jeg gjerne vil besøke igjen. Har et ulest Nemi-hefte liggende som blir lest ganske snart. Jeg liker hennes mørke og sarkastiske tankegang, og hun er en person som nekter å følge strømmen. Jeg liker at hun filosoferer over de små og store tingene sammen med sin venninne Cyan, og av og til med henne selv.

Selv om Nemi ser mye ting i svart/hvitt - perspektiv, ser både hun og jeg det humoristiske i det meste, uansett hvor svart ting i livet blir. Vi har sansen for galgenhumor. Så selv om jeg ikke er noen fan av Nemi og aldri kommer til å bli det, kommer jeg nok til å lese mer Nemi i fremtiden for underholdningens skyld.

Nemi: X er en lettlest, humoristisk og tankefull bok med fargerike og grålige tegneseriestriper. Vi følger med Nemi gjennom tunge og lette stunder, gjennom vennskap, drikkesituasjoner og hennes fylleangst. Hennes uttrykk er levende og menneskelige og Lise Myhre beskriver hverdagssituasjoner godt på en presis måte. Hun kan forlare kriser og vitser på bare noen få ruter og det er beundringsverdig. Når man har lest Nemi en liten stund vet man hva man får, men det har ikke noe å si, for jeg håper at Nemi aldri kommer til å forandre seg og jeg vil gjerne lese hvordan det går med henne videre.

PS: Boka inneholder striper fra 2007 og 2008, og passer bra for fans som vil mimre eller lesere som er nysgjerrige på Nemi generelt. Lettlest og underholdende på mange måter.

Slik bøker får meg alltid til å synes synd i meg selv fordi jeg husker så godt! Mange av stripene til Myre har en punchline ala Roar Dahl og gjør seg godt som overraskelser.

Siden jeg til en hver tid har ca 40 bøker i leser nå er det på tide med en ny liste, da del 1 er så og si full (99 bøker).

• "Jentestreker" av Lise M.
  • "Med Grimm og gru" av Lise Myhre
  • "Dracarys" av Lise Myhre
  • "Tretti tusen varulver" av Lise M.
  • "Følgesvenn" av Lise Myhre
  • "Incendio" av Lise Myhre
  • "En liten bok om magi" av Lise Myhre
  • "Du kommer ikke til å angre" av Lise Myhre
  • "Bok om glede" av Lise Myhre
  • "Kollektivet - bok 7" av Torbjørn Lien
  • "Om mus og menn og annet snusk" av Torbjørn Lien
  • "Princess of darkness" av Lise M.