Neiden 1970

Cappelen Damm 2016 Heftet

I Neiden 1970 skriver Ingeborg Arvola om barndommen sammen med faren i den kvenske bygda Neiden i Øst-Finnmark. Faren spiser epler i underbuksa og vasker kopper og sokker i samme vann. Fisketurene varer gjennom natta og fyllekulene enda lenger. Samlivet deres er fylt av glede, tilhørighet, fylleangst og flid. Barndom og voksenliv reflekterer hverandre i denne sterke og sarte romanen.

ISBN13 9788202540647

EAN 9788202540647

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Finnmark

Noe rotete skrevet, mye fram og tilbake i tid. Ellers interessant

Jeg slipper taket i lufta og så holder vi rundt hverandre. Faren min er akkurat passe stor og jeg er passe liten, taket er passe skrått og himmelen er blå over hodet, dueprikket og sommerblå.

Vi leker på finsk, selv om jeg ikke kan finsk. Jeg er for liten til å forstå at jeg ikke kan finsk. Eller jeg er så liten at jeg snakker det flytende.

Litteraturfestivalen Kapittel går av stabelen her i Stavanger 14. - 18. september. Årets tema er vandring. Vi på biblioteket har laget en liste med over hundre aktuelle bøker til festivalen.

Nordnorsk lesesirkel startet i januar 2019 (egen liste for fjorårets leste titler). Vi leser en nordnorsk forfatter i måneden, og møtes en gang i måneden for å snakke om lest bok.

Bøker jeg leste i januar 2020

• "Du bestemmer deg for at dette er et minne" av Marianne Teie
  • "Doris Lessing - en litterær forfølgelse" av Elisabeth Beanca Halvorsen
  • "Usynlig for verden - noveller og monologer" av Odd W. Surén
  • "Sophie Starks liv og død" av Anna North
  • "De døde" av Christian Kracht
  • "Stupet - Leif Grungs krig" av Nicholas Møllerhaug
  • "Kråken, eller Den urovekkende og besettende sannheten om tragedien på Skrinnøya, Myrvangfolkets forbannelse og de blodige konsekvenser dette skulle få for vestens historie - en konspirasjonsroman" av Johan Jensen
  • "Og når det blir lyst blir det helt fantastisk" av Kristin Berget
  • "Jegeren - en fortelling fra skogen" av Per Dybvig