Neiden 1970

ISBN13 9788202495442

EAN 9788202495442

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Finnmark

Noe rotete skrevet, mye fram og tilbake i tid. Ellers interessant

De gjør alt sammen, far og datter. I den kvenske bygda Neiden på 1970-tallet er oppveksten vill og fri, med en far som er helt om dagen og helt om natten. Barnet forteller om eventyrene og samhørigheten med faren. Om å ha lite, men samtidig alt. Som voksen ser hun tilbake på en far med falmende heltestatus og et bånd som kanskje ikke kan tåle alt. En oppvekstroman som er bittersøt og sår. Engasjerende og realistisk. Arvola har selv vokst opp i Neiden med finsk opphav, og boka er basert på egen oppvekt.

Hvis du likte Åsa Linderborgs Meg eier ingen eller Sara Stridsbergs Beckomberga. Ode til min familie.

Vi leker på finsk, selv om jeg ikke kan finsk. Jeg er for liten til å forstå at jeg ikke kan finsk. Eller jeg er så liten at jeg snakker det flytende.

Jeg slipper taket i lufta og så holder vi rundt hverandre. Faren min er akkurat passe stor og jeg er passe liten, taket er passe skrått og himmelen er blå over hodet, dueprikket og sommerblå.

Man tror man kan være noe for noen, man tror at kjærlighet kan få mennesker opp av gulvet igjen.

Du er død, men ingen av oss vet det enda.

Vi er mange som var glad i han og som kommer til å savne ham nå [..] Og mange av oss har allerede savnet ham lenge.

Litteraturfestivalen Kapittel går av stabelen her i Stavanger 14. - 18. september. Årets tema er vandring. Vi på biblioteket har laget en liste med over hundre aktuelle bøker til festivalen.

Lest i 2019

Nordnorsk lesesirkel startet i januar 2019 (egen liste for fjorårets leste titler). Vi leser en nordnorsk forfatter i måneden, og møtes en gang i måneden for å snakke om lest bok.

Bøker jeg leste i januar 2020

• "Faste rammer - roman" av Halvard Hølleland