Naya Nuki

jenta som rømte

av (forfatter) og Eunice Hundley (illustratør).

Gyldendal Tiden 1994 Innbundet

Indianerjenta Naya Nuki er elleve år gammel da hun i 1801 blir tatt til fange av en annen stamme. Hun føres fra Montana til Nord-Dakota, der hun blir slave for en ond kvinne. På veien har hun merket seg kjennetegn og gjemmesteder i naturen. Så en kveld er hun på rømmen. I en måned må hun klare seg selv i villmarka. En fortelling fra Nord-Amerika om indianernes livsstil, deres evne til å overleve, og om å leve i pakt med naturen.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1994

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Amerika

Denne boka er et av mine aller fineste minner fra barndommen! Jeg fikk den vel når jeg var 9-10 år og handlingen, persongalleriet og hele settingen i boka fengslet, fascinerte og inspirerte meg enormt. Ikke bare er historien fra indianerkulturen - hvem liker vel ikke å drømme seg bort til fjerne verdener og andre tider fra og til - men Naya Nuki er en nær og troverdig skikkelse, som jeg kunne leve meg inn i. Et forbilde for tøffe jenter! (og gutter...!)

Her er noen av de bøkene jeg leste som barn/ungdom, som er mindre kjent enn de typiske klassikerne. Da jeg var hjemme hos foreldrene mine nå i helgen tok jeg en liten skattejakt på mitt gamle pikerom, og der fant jeg et par bøker som skal få blåst støvet av og bli gjenlest igjen. Mens noen av de andre på lista er barndomsbøker som har blitt gjenlest i voksen alder.

• "Sofie og Kathrine 3 - med humørdrops i bagasjen" av Grete Haagenrud
  • "Sofie og Kathrine 2 - ritsj, ratsj, fillibom-bom-bom" av Grete Haagenrud
  • "Sofie og Kathrine 1" av Grete Haagenrud
  • "Kaptein Blåbjørns 13 1/2 liv - halvparten av livserindringene til en havbjørn" av Walter Moers
  • "Bare skyer beveger stjernene" av Torun Lian
  • "Artemis Fowl og den tapte kolonien" av Eoin Colfer