Navnebroren

av (forfatter) og Mona Lange (oversetter).

Gyldendal 2004 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dette er en familiesaga om en indisk-amerikansk familie som prøver å finne seg til rette i USA. Sønnen til Ashoke og Ashima blir oppkalt etter den russiske forfatteren Gogol. Med dette navnet, som ikke engang er et fornavn, snubler han av gårde i foreldrenes fotspor. Romanen beveger seg over tre tiår og flere kontinenter.

En gripende familiesaga om en indisk-amerikansk familie som strever med å finne seg til rette i USA. Ashoke Ganguli kommer til USA i 1960-årene. Han har akkurat giftet seg i Calcutta, og ekteskapet er arrangert. Ashima, hans kone, finner seg, i motsetning til ektemannen, ikke så lett til rette i det nye landet, og vil helst tilbake til India. Da deres sønn blir født, oppstår vanskelighetene for alvor. Han blir oppkalt etter den russiske forfatteren Gogol, av grunner han ikke selv får vite, før det er altfor sent. Med dette blandingsnavnet, som ikke engang er et fornavn, snubler han av gårde i foreldrenes fotspor: halvt indisk, halvt amerikansk, til en utdannelse og til kjæresteforhold, på komiske omveier og gjennom hjerteskjærende situasjoner. En roman som beveger seg over tre tiår og flere kontinenter og likevel kommer tett innpå folk og følelser. Selv om Gogol er hovedpersonen, vokser ikke minst bildet av hans mor Ashima fram som et gripende portrett.Lesere som gledet seg over Jhumpa Lahiris noveller, vil finne denne nye romanen både mer elegant og skarpsindig, og samtidig dypt rørende.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205324305

EAN 9788205324305

Omtalt sted Nordøstlige Stater

Ashoke og Ashima flytter fra Calcutta til Boston. Ashoke jobber på universitetet, mens Ashima er hjemme. Hun har vanskeligheter med å finne seg til rette, og da hun blir gravid lukker hun seg helt inne. Det går bedre etter at sønnen har kommet til verden, men de vet ikke hva de skal kalle ham. De har funnet et kjælenavn, men det er Ashimas bestemor som skal bestemme det offentlige navnet. Brevet kommer aldri fram, og kjælenavnet blir brukt i stedet. Gogol er oppkalt etter den kjente forfatteren, og etter som årene går blir han oppmerksom på at navnet hans er meget uvanlig. Da han endelig får vite sannheten om navnet sitt er det for sent...

En familiesaga som går over tre tiår. Om å finne sin egen identitet og å finne seg til rette i to kulturer.

Jeg vet ikke riktig hvordan jeg ble oppmerksom på denne boken, annet enn at det var her inne på Bokelskere, men det er ei bok jeg varmt kan anbefale. Boken er om Gogol, født i USA av indiske foreldre, oppkalt etter en russisk(!) forfatter. Vi følger Gogol gjennom kontrastene fra foreldrenes levesett og hans behov for å passe inn i den amerikanske verden. Historien gir god innsikt i hvordan det er å vokse opp som annen generasjons innvandrer, med en fot i foreldrenes hjemland og en fot i sitt eget. Lahiris språk er vakker og beskrivende, og det er en ro over teksten som tiltaler meg veldig.

Liste over bøker som kan minne om Stoner. Bøkene på lista deler noen av disse appellfaktorene: lavmælt fortellermåte, med et langsomt og beskrivende språk. Bøkene går tett på en enkelt karakter gjennom et helt liv. Noen av bøkene på lista deler også den dystre og skjebnetunge tonen.

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte!

Part 2 av bøkene som er nevnt i Gilmore Girls!
Jeg kommer nok ikke til å lese alle, men jeg har lyst til å prøve å få lest flest mulig :)

:))

• "Fremmed jord" av Jhumpa Lahiri