Naturmannen og jeg

han lovet meg aldri gull, bare grønne skoger

Cappelen Damm 2018 Heftet

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788202579678

EAN 9788202579678

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Lene Julsen

Her er Forfatteren sin egen hovedperson og hun er jo bare helt rå.

Underholdende og ærlig.

Journalist Lene, møter Naturmannen i 2009. Han vil hun dele livet med, og ikke minst, ha barn med. Forholdet ble mer komplisert enn Lene hadde sett for seg. Romantikk og høye hæler er det bare å glemme. Her er det komfort og praktiske løsninger som rår. Å få liggeunderlag og skismøring i gaver, var ikke akkurat på Lenes ønskeliste i utganspunktet. I tillegg var det alle turene i skog og mark. Flere av dem var fast i Naturmannens kalender, og utelukket henne. Det var andre turkompiser som var inlemmet i disse faste innslagene. Dessuten klarte ikke Lene alltid å følge Naturmannens tempo. Resultatet ble at han frøs. Hvordan i all verden skulle det kunne bli plass til et barn oppi alt dette?

Humoristisk og rørende om et par som så og si lever på hver sin planet, ja nesten i hvert sitt solsystem!

Det ligger i forelskelsens natur å være flyktig, den kommer med et mål om å forsvinne, og trygghetens pris (om man kan tillate seg å si det) er fraværet av spenning....

For kanskje dreier det hele seg om å jage en forelskelse, å finne tilbake til de euforiske følelsene man hadde den gangen alt var himmelsk og nytt. Alternativt kan det være å jage sitt første skudd, rusen som fjerner all dritt, som tar deg til nye høyder, frigjør deg fra alskens grums og faenskap, fra samfunnets krav og krevende kvinnfolk, fra gjeld og angst, som fjerner tankene som rir deg - og frir deg fra deg selv, alt det vanlige er ikke nok, du vil ha det ekstraordinære, og hele tida vil du gå litt lenger, klatre litt høyere, balansere litt smalere, for det er bare når du risikerer noe du virkelig kjenner at du lever. Og den grensen flyttes hele tida. Fordi du blir grådig eller blasert, eller begge deler. Det skal stadig mer til for å tilfredsstille dine behov. Høyere dose. Doblet innsats. Samme gevinst.

Tempoet hadde vært for høyt, den sosiale akselerasjonen for stor. Antallet kilometer per time, informasjon per internettsøk, sosiale eventer per uke, alt hadde vært for mye.

Jeg burde gått på stien og søkt skogens ro, i stedet kjørte jeg på som før, til noen skrek: KO-KO.
Og jeg tror det var naturen selv som hevet stemmen. Hun har jo ikke vett på å roe seg ned - vi må gjøre det for henne! Ctrl + alt + delete. Biologisk blåskjerm på Julsen. Try again later!

Jeg var nå en av de flinke pikene sin går så sjukt på trynet, som grøfter så det synger og må bæres opp, dem du leser om i avisen, de som er så sterkt bidragende til at statistikken for stressrelatert sykdom har skutt i været de siste årene, de som skal levere og prestere på alle områder, før de klasker i bakken som en våt klut og må bruke år på å bygge seg opp igjen.

Alt jeg har lest i 2021

• "Takk for turen, naturen - en turbok for både friluftsfolk og sofaslitere" av Jannecke Weeden
  • "Drømmen om en baby" av Julianne Nygård
  • "Redd deg selv først - historien om dama som ville bli hel ved" av Lene Julsen
  • "Kongen av gutterommet - hvordan jeg ble verdens største Youtube-stjerne på norsk" av Dennis Vareide
  • "Alt du ikke ser - livet med Joachim" av Ellen Arnstad
  • "Emma" av Emma Ellingsen