Naturlig roman

av (forfatter), Yordanka Bruteig (oversetter) og Rune Bruteig (oversetter).

Bokvennen 2011 Innbundet

Romanen skildrer et ekteskap som går i oppløsning da fortellerens kone blir gravid med en annen manns barn. Fortelleren kaster seg ut i arbeidet med å skrive en roman han har hatt ambisjoner om å skrive i lang tid. Etter hvert vikler han seg inn i et prosjekt som er større enn han selv: opprettholdelsen av verdens likevekt.

"Min kones barn. Et eksempel på en grammatisk korrekt, men likevel feilaktig formulering. Mellom meg og min kone står et barn. Og det sparker meg imot." Naturlig roman er historien om et ekteskap som går i oppløsning da hun blir gravid med en annen mann. Den sviktede - fortelleren - er forfatter. Ute av balanse over hvordan livet hans har endt opp, hengir han seg til sin store ambisjon: å skrive en roman som består bare av begynnelser. Eller bare av verb. Plantenes, fluenes og toalettets naturlige historie. Tarantino, Kusturica og Naomi Campbell. Og ikke minst: Små fortellinger om helt vanlige mennesker, skrøner utvekslet med venner eller mørke hemmeligheter overhørt på fortauskafeer ved torget. Etter hvert vikler han seg også inn i et prosjekt som er uendelig mye større enn ham selv: Opprettholdelsen av verdens likevekt. Georgi Gospodinovs Naturlig roman er hittil trykt i syv opplag i hans hjemland Bulgaria og oversatt til 18 språk. The New Yorker har beskrevet romanen som en "anarkistisk, eksperimentell debut", mens The Times kaller teksten "vittig, melankolsk og høyst særpreget".

Forlag Bokvennen

Naturlig roman - ein uvanleg roman...

Dette er boka for den som likar noko som er annleis. Den handlar om eit oppløyst ekteskap: Forteljaren og forfattaren kjenner seg svikta når kona hans vert gravid med ein annan mann. Han bestemmer seg for å skrive ei bok om trivialitetar, eller ei bok som berre består av begynnelsar...fluger, toilettbesøk(!), vanlige menneske og situasjonar. På vaskeseddelen bake på boka kan vi lese: "The New Yorker har beskrevet boken som en "anarkistisk, eksperimentell debut".

Formatet på boka er lite, kapitla er korte og mange har uventa form og innhald! Men dette er ikkje ei lita bok for meg: Dei mange forandringane gir mykje næring til tanken, mange assosiasjonar til levd liv- og her bugnar av gode, men uvanlege og uventa språklege bilde:

Du er fullstendig sprø. Offentligheten vil erklære deg ravende gal. En bok med formålsløse samtaler. Delte historier. Delt med hvem, om jeg tør spørre. Med en flue. Vil du virkelig utgi en slik bok?

Blikk-Diko hører til blant dem som er blitt sprø av å lese. Han bor i et skur bygget av store blikkbokser som har vært brukt til fetaost.Oppe på taket holder han en kanin i bur....

Det spesielle i det trivielle, og dei mange fantasifulle og visuelle formuleringane fører til mitt terningkast: fem

Kjedelig og masete bok om en sutrete mann. Skal gis til Fretex.

Jeg vil forsvinne i stor skala, sa han, som dinosaurene

Da jeg var ni år gammel, åpenbarte Gud seg for meg for første gang i form av en elektronisk lyspære.

Men hvis Venezia skulle synke i havet, ville det helt sikkert lages et undervannsmuseum av byen. Så får man heller betrakte den iført en dykkerdrakt. Jeg kan levende se for meg hvordan de japanske turistene svømmer rundt i stimer, som småfisk med undervannskameraer.

Europa
Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende land.
Målet er å lese bøker fra hele verden - Her er bøker fra Europa. Forslag mottas gjerne :)

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

• "Samlede fiksjoner" av Jorge Luis Borges
  • "Blomsterdalen - roman" av Niviaq Korneliussen