Nattsug

av (forfatter) og Trond Peter Stamsø Munch (oppleser).

Lydbokforlaget 2000 CD

Tre unge mennesker legger ut på en reise. Første stopp er en bankfilial. Etterpå venter gull og grønne skoger - tror de. Men katastrofale ting skjer underveis. Endeholdeplassen er mørk og diffus. Var natten målet?

En thriller om tre unge mennesker som legger ut på en reise. Første stopp er en bankfilial. Etterpå venter gull og grønne skoger. Tror de. Men katastrofale ting skjer underveis. Endeholdeplassen er mørk og diffus. Var natten målet?

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2000

Format CD

Genre Thrillere

Omtalt sted Trondheim

Tildelt litteraturpris Glassnøkkelen 1996

Boken er spennende fra første side og vanskelig å legge fra seg. Denne likte jeg veldig godt.
I stedet for at det er forskjellige handlinger i boken og at historien utspiller seg over tid og sted, følger vi med hovedpersonen gjennom boken uten at det er en andre hendelser innblandet. Man jakter ikke på noen drapsmann og man må ikke vri hjernen for å forstå hva som skjer. Likevel er slutten overraskende. Alt dette gjør at boken skiller seg ut fra andre krim romaner. Dette er en bok som er lett å lese og man blir fort ferdig med den. Anbefales!

Lettlest og spennande

Denne boka har stått i bokhylla i lange tider, men sidan eg skulle ha ein dag med mykje venting, vart den lagt i veska. Og den egna seg svært godt som "ventelitteratur" - tida gjekk fort...

Tre ungdommar som kjenner seg litt utanfor det etablerte planlegg og gjennomfører eit ran, det "perfekte" ran. Frank er eldst og er leiaren, og saman med Lisa og Roger ser han lyst på tida dei no har i vente.
Men - ikkje alt går som dei hadde planlagt.
Vi følgjer dei tre på ei heller kronglete reise der dei med alle midlar prøver å unngå katastrofen som følgjer dei hakk i hæl.
Skagen fortel lett , han greier å halde oppe spenninga i kvart kapittel. Det er også spesielt at vi er saman med ranarane og ikkje ser det frå politi/detektiv si side. Får både forståing og sympati for dei til tider - innhaldet gir grunnlag for refleksjon over det som ligg til grunn for deira handlingar.
Kar: 4 pluss og då er eg kanskje litt streng..

• "Skrik - roman" av Fredrik Skagen
  • "Forræderen" av Fredrik Skagen