Nattreise

Vigmostad Bjørke 2023 E-bok

Nattreise er noe så sjeldent som en norsk, litterær grøsser. Et herlig persongalleri opplever forunderlige ting på en gudsforlatt øy i det høye nord. Thomas Dahl, eks-rockestjerne og programleder, har mange skandaler bak seg. Nå lager han tv på en avsidesliggende øy i Nord-Norge. Sammen med deltakerne bor ham i et angivelig hjemsøkt hus som har tilhørt en okkult sekt. Skeptikeren Thomas opplever underlige hendelser, som får han til å lure på om historiene om huset er sanne, og snart innser han at det er fare på ferde. Thomas tvinges til å konfrontere både sin egen og husets fortid. Men er det allerede for sent?

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2023

ISBN13 9788241956690

EAN 9788241956690

Genre Grøssere Psykologiske thrillere

BOKOMTALE: Nattreise av Tore Aurstad. Leseeksemplar fra Vigmostad & Bjørke

Programleder, eks-rockestjerne og YouTuber Thomas Dahl lager et realityprogram. Teamet leier et hjemsøkt hus og vil se om de opplever noe overnaturlig. Selv er Thomas skeptiker, men det kan hende han må endre mening etter noen merkelige episoder.

Dette er en lettlest bok som passer fint nå til påske. Historien er kanskje litt tynn, men den byr på uhyggelig og spenning, akkurat slik man vil ha det i påska.
Les hele omtalen min her

Den begynte bra og de første 2/3 var skumle - så skumle at dersom man er som meg og ikke tør se "Åndenes makt" på tv når man er alene hjemme så bør den delen av boka leses i dagslys! Men så ble det liksom ikke noe mer synes jeg. For min del levde slutten ikke opp til begynnelsen her rett og slett.

Det er morsomt når norske forlag gir ut horror, fordi det er altfor sjeldent. Jeg vet at det på grunn av at mange ikke ser på sjangeren som noe alvorlig, noe som er synd.

I USA er sjangeren kjempepopulær (og hos meg), men generelt i Norge er det mer lunkent, dessverre. Horror er mer enn bare blod, gørr og sjokkfaktor. Sjangeren kan være både dyp og provoserende, også. Tro det eller ei.

En bråkmaker har fått en ny hobby
Nattreise er stemplet som psykologisk thriller, men den har dog noen horrorelementer i seg. Nattreise ble utgitt tidligere i år og er om Thomas Dahl som driver en YouTube kanal. Thomas Dahl er tidligere rockestjerne, og han er en mann med en eller to skandaler bak seg. Ekteskapet gikk også i stykker. Med sin nye hobby som YouTuber, lager han et lignende Åndenes makt konsept, der han og hans team, undersøker hjemsøkte steder.

Denne gang undersøker de et hus som ligger svært øde til i nord, og skal ha tilhørt en okkult sekt. Mens de er i huset, føler Thomas Aurstad seg noe oversett da de andre i produkjsonen vil ta en annen retning med produksjonen enn den retningen han vil ta. Blir de enige og er det trygt å oppholde seg i det beryktede huset?

De har invitert deltakere som skal bo i huset sammen med dem. I kjent YouTube stil skal de filme deres opplevelser med huset, og hvordan de eventuelt vil reagere. Denne type konsept er jo populært på YouTube for tiden. Folk som oppsøker nedlagte bygg og hjemsøkte steder. Det har blitt en greie.

Denne boka passer godt som påskelektyre eller en bok man vil spare til Halloween, med tanke på handlingen. Aurstad skriver godt, og det var spesielt interessant å lese om teamet. Hvordan produksjonen foregikk og at av og til, ikke alle vil det samme til tross for at de er i samme produksjon. Jeg liker også å lese horror hvor en handling foregår et sted som er svært isolert, og det er ikke ofte jeg leser horror der ting foregår på en øy. Så det var kjekt å lese.

Manglende personlighet
Men alt i alt ble Nattreise veldig tynn. Jeg liker bøker med okkultisme/satanisme/sekt i fokus. Det er alltid mørkt og dystert, og ikke minst fascinerende. Det gode mot det onde. Men desserre syntes jeg at handlingen ble for tam, og jeg likte ikke karakterene, hverken teamet eller deltakerne. Jeg fant ingen connection med noen av dem, og dermed blir også boka noe uinteressant da man ikke bryr seg helt om karakterene. For min del ble dette en smule kjedelig, og syntes konseptet var typisk. Savnet ikke nødvendigvis å bli skremt, fordi det blir jeg aldri av horror, nå er jeg mer ute etter gode historier med flust av atmosfære. Jeg liker horror med creepy undertoner, men det er litt vanskelig å finne.

Nattreise ble for meg en skuffende bok. Den ble noe repeterende, karakterene var litt irriterende, og handlingen engasjerte ikke spesielt mye, til tross for at jeg er glad i spøkelsesjeger konseptet. Syntes ikke at forfatteren utnyttet konseptet godt nok. Her kunne mye ha skjedd, men i stedet ble det for stillestående.

Dette er en bok som kan være skremmende for nybegynnere som vil prøve seg på mørkere og paranormale bøker, men for oss som har lest mange av dem, byr ikke Nattreise på noe nytt.

Fra min blogg: I Bokhylla

(Eksemplar fra Vigmostad&Bjørke, mot en ærlig anmeldelse)

• "Dypet - thriller" av John Kåre Raake
  • "Det spøker på fjellet" av Sidsel Jøranlid