Nattmennesker

Hjemmets bokforl. 1996 Innbundet

Boka inneholder 19 noveller som forteller om nifse hendelser på steder der man minst venter det.

Forlag Hjemmets bokforl.

Utgivelsesår 1996

Serie Stephen Kings utvalgte

Genre Grøssere

Gode noveller, men King er bedre når det gjelder "hele" bøker.

Personlig foretrekker jeg "hele" bøker fremfor novellesamlinger og samlinger i det hele tatt, men leser novellesamlinger av mine favoritter. Det skader jo ikke, og det er jo en kjent sak at Stephen King er og blir min store forfatterhelt. Leste masse av ham på ungdomsskolen og videregående. Så tok jeg pause i noen år for av og til trenger man en pause fra sine favoritter. Og i de senere årene har jeg lest bøkene hans nå og da, og har tenkt å lese mer av ham igjen. Jeg har lest bøker av mange forskjellige forfattere oppgjennom årene, men ingen kan skrive på samme måte som Stephen King. Det er i hvert fall sikkert. Han har en helt særegen skrivemåte som er umulig å kopiere.

Novellesamlingen Night Shift ble publisert i 1978, og da var jeg ikke en gang født. Mange forbinder Stephen King med horror, men han har skrevet mye annet også. Han har også skrevet romaner og science- fiction. Han startet karrieren med å skrive science - fiction (The Dark Tower serien), så det er ikke bare horror han skriver, selv om det er mange som tror det. Sikkert på grunn av at de fleste filmatiseringene hans er horror. Men han er en forfatter som behersker alle sjangere, og selvfølgelig blir han heller ikke kalt for grøsserkongen uten grunn ... og denne samlingen består riktignok av skrekkhistorier.

Night Shift er en samling av tjue noveller. Det er veldig kjent at Stephen King skriver ekstremt lange bøker, men denne gang har novellene hans varierende lengder. Noen overraskende korte er med også. Så her er det noe for alle. Det er uvant å lese korte noveller av King av og til for man skulle tro han ikke hadde begrensninger når man leser de andre bøkene hans, som bruker å være på flere hundre sider. Svære mursteiner. I Night Shift er noen av novellene på førti sider, andre på åtti sider, og noen på femten sider. Så Night Shift tror jeg er overkommelig for alle. Selv har jeg heldigvis ikke skrekken for mursteiner for de har jeg lest mange av. Dette er også en fin bok for nybegynnere som har lyst til å prøve og lese noe av Stephen King uten at det vil føles voldsomt når det gjelder mengde og samtidig få et lite innblikk i skrivestilen hans, og hva slags verdener han skaper.

En del av disse novellene er filmatisert
For oss som har sett en del horrorfilmer oppgjennom årene (jeg har sett horrorfilmer siden jeg var liten), kan kjenne igjen noen av titlene fordi de har blitt filmatisert. Titlene fra denne novellesamlingen som jeg vet er filmatisert er: Graveyard Shift, The Mangler, Sometimes They Come Back, Cat's Eye og Cildren of The Corn. Dette er titler fra denne novellesamlingen som har blitt filmatisert og som jeg har sett. Den mest kjente tittelen fra novellesamlingen takket være tittelen i seg selv er nok Children of the Corn. En film de fleste kjenner til enten de har sett den eller ikke, og det var morsomt å lese hvor annerledes den novellen er i forhold til filmen. Den kjente historien om barn som vil utrydde alle voksne. I filmen er det et voksent og kjærlig par med, men i novelleversjonen krangler det paret så busta fyker og tåler nesten ikke synet av hverandre da de ankommer denne merkelige, øde småbyen med bare barn i. Men det er jo en kjent sak at ting som blir filmatisert ofte blir forandret på i forhold til en bok og en novelle. The Mangler er det sikkert ikke mange som har sett eller hørt om. Den tittelen ble også filmatisert med Robert Englund i hovedrollen. Robert Englund er mest kjent som Freddy Krueger (skapt av Wes Craven). The Mangler handler om en slags svær pressemaskin som brukes i en eller annen fabrikk som blir besatt av mørke krefter.

Ikke alle novellene i denne samlingen har blitt filmatisert, men en del av dem og det sier jo litt om Kings kreativitet. Nesten alt han skriver blir filmatisert og mange av bøkene hans er og blir klassikere. Skjønner ikke hvordan han får det til og tør ikke å tenke på hvor han tar fantasien og inspirasjon fra. Når det gjelder hele novellesamlingen er det ikke så mye i si om, uten at det avsløres for mye. Novellene må leses for å skjønne hvor morbid Stephen King er for det er rett og slett vanskelig å beskrive det med ord. Men med denne novellesamlingen har han klart å skape mange kjente titler. Det er ikke bare bøkene hans som blir filmatisert, men en god del noveller også.

Novellesamlinger er ikke det samme som andre bøker
Grunnen til at jeg ikke sier så mye om hver enkel novelle er fordi de må oppleves istedet for å lese om dem. Det blir bare ikke det samme og det blir for langt om jeg skulle beskrive og gi tilbakelding på alle de tjue novellene. Som sagt foretrekker jeg hele bøker fremfor novellesamlinger, men denne novellesamlingen var ikke så verst. Selv om jeg likte den, så er det ikke det sterkeste King har levert. Føler han kan bedre enn dette. Synes ikke han får frem den samme snikende, uhyggen som han er ekspert på å få frem i de "hele" bøkene. Det blir ikke den samme effekten og det blir ikke like mye plass til undertoner. Men likevel var det verdt det, og gøy å lese disse novellene på mørke kvelder. Savnet bare den samme skrekken fra de andre bøkene hans når man får bli enda bedre kjent med karakterene (han er ekspert på karakteroppbygging i de "hele" bøkene og med tiden får han frem uhygge og skrekk både i beskrivelsene i en handling og undertoner). Han får ikke god nok tid til det i novellene. Det var det som gjorde at jeg ikke falt helt pladask for denne samlingen. Men som sagt, verdt å få med seg, spesielt når mange av titlene er filmatiserte og det var interessant å sammenligne noen av novellene med filmene. Så hadde ikke gjort meg noe om denne novellesamlingen hadde enda mer atmosfære som i de andre bøkene hans. Det ville ha gitt det lille ekstra.

Mine favorittnoveller fra denne samlingen er; The Boogeyman (om en fyr som hevder at det var "boogeyman" som drepte barna hans og King skriver denne novellen på en original måte, og min andre favoritt er; Sometimes They Come Back (som handler om Jim som tar med seg familien sin tilbake til hjembyen hans fordi han søker lærerjobb der. I hans gamle hjemby blir han rett og slett terrorisert og satt på prøve av ungdommer som døde i en ulykke da han var bare en gutt. Disse ungdommene (bøllene, også kalt greasers) drepte Jims bror da han selv var liten. Han blir bokstavelig talt hjemsøkt av disse greaserne fra fortiden ...

Så dette er bare noen av de gode og bisarre novellene av Stephen King. Og husk, ingen av novellene fra denne samlingen er logiske så de må leses med et åpent sinn.

Fra min bokblogg: I Bokhylla

Kjære Bones! (Den 22.oktober 1850)
Nu er jeg meg selv igjen, dog nokså svak, efter trettiseks timers bevisstløshet. Meg selv igjen … for en ond og bitter spøk! Jeg kommer aldri til å bli meg selv igjen, aldri. For jeg har stått ansikt til ansikt med en grufullhet som overgår enhver menneskelig beskrivelse.
Hadde det ikke vært for Cal, tror jeg jeg ville ha endt mitt liv her og nu, Han er en klippe av sunnhet i denne galskap.
Men la meg fortelle.

I am often given the big smiling handshake at parties (which I avoid attending whenever possible) by someone who then, with an air of gleeful conspiracy, will say, 'You know, I've always wanted to write.' I used to try to be polite. These days I reply with the same jubilant excitement: 'You know, I've always wanted to be a brain surgeon.' They look puzzled. It doesn't matter. There are a lot of puzzled people wandering around lately. If you want to write, you write. (Fra Introduction av John D. MacDonald)

Bøkene som blir referert til i OITNB! Minus et par fagbøker jeg ikke gadd å legge til (ikke var det plass heller!) ;)

Bøkene jeg leste i 2011 i kronologisk rekkefølge. Tilsammen 28425 sider, og 270 timer og 21 minutter lydbok. Et bra leseår.

Når man jobber på bokavdelingen er det fort gjort å få med seg noen bøker, og kanskje mange man ellers ikke ville kjøpt.

• "Dødens øyne" av Bari Wood
  • "Onde makter" av John Coyne
  • "Ondskapens skog" av Robert C. Wilson
  • "Nightmares and dreamscapes" av Stephen King
  • "Skeleton crew" av Stephen King
  • "Everything's eventual - 14 dark tales" av Stephen King
  • "The Bachman Books - Rage, the Long Walk, Roadwork, the Running Man" av Stephen King
  • "The tommyknockers" av Stephen King
  • "Just after sunset - collection of stories" av Stephen King