Nattevandreren

kriminalroman

av (forfatter) og Carina Westberg (forfatter).

Kagge 2015 Innbundet

I Botsfengselet i Kristiania faller en fange ned fra galleriet og brekker nakken. Dødsfallet blir straks rapportert som selvmord, men noe skurrer. Like etter blir et mord varslet i en spiritistisk seanse blant byens velstående, og etterforskningen avdekker et lik.
Kan de døde virkelig kommunisere med de levende, eller ligger det noe annet bak?
Sammen med sin trofaste betjent Bernt Nystuen ruller fullmektig Theodor Wulfsberg opp en makaber drapssak og sirkler inn en morder som skjuler likene særdeles godt.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2015

Serie Bernt Nystuen og Theodor Wulfsberg (2)

Genre Politi og detektiver Krim Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Oslo

Makaber historie frå Kristiania

På "vaskeseddelen" (er det ikke det vi ble opplært til at det het i norsktimen fra gamle dager?;) Så står det "Et kinderegg av en krim" og det skal jeg være enig i! Demoner, et innblikk i Botsfengselet fra 1900 tallet,spiritistime, og et innblikk i Oslo på den tiden-Nystuen er en datidens Harry Hole. Dette er en fengslende (pun intended;) bok, og jeg kommer til å være på utkikk av mer av forfatter Aurstad.Anbefales!:)

Kristiania 1900: en fange i Botsfengselet begår selvmord ved å kaste seg ut fra galleriet og brekker dermed nakken. Fullmektig Theodor Wulfsberg og hans trofaste betjent, Bernt Nystuen, aner ugler i mosen. Det er nemlig mye som foregår i fengselet som ikke tåler dagens lys. Spesielt ting som skjer i kjelleren.
Wulfsberg blir med sin kone, Elisabeth, til en spiritistisk seanse. Der blir han varslet om et mord i garveriene, og fullmektigen starter etterforskning. Et delvis oppløst lik blir funnet, men å finne morderen er lettere sagt enn gjort.

Bok nr. 2 om radarparet. Har ikke lest den første. Det hår rolig for seg, men det ligger spenning i luften, og det passer til tidsepoken.

Leseliste.

• "Forrådt" av Jeff Abbott