Natteravnen

av (forfatter) og Kjersti Velsand (oversetter).

Cappelen Damm 2022 Innbundet

Mika har bodd på barnehjem på Drottninggatan hele livet. For å kunne overleve i 1800-tallets Stockholm har hun utviklet et skarpt blikk for detaljer og krevende situasjoner. En iskald vinternatt blir det levert et nyfødt barn til barnehjemmet av en skrekkslagen ung mann. Det blir begynnelsen på en rekke hendelser som skal sette Mika i større fare enn hun noensinne kunne forestille seg. Natteravnen er den første delen i Stockholms-trilogien, en spennende og velskrevet trilogi om barn på samfunnets bunn i 1800-tallets Stockholm.

Utgivelsesår 2022

ISBN13 9788202726553

EAN 9788202726553

Serie Stockholm (1)

Genre Historisk litteratur Spenning

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Stockholm

Tildelt litteraturpris Augustprisen. Barne- og ungdomsbok 2021

Mika er en ung jente som bor på barnehjem i 1880-tallets Stockholm. Hun er svært oppvakt og en mørk natt blir et nyfødt lite pikebarn levert på barnehjemmet og dette fører til at det skjer mye forskjellig, men hvem er den lille jenta? Og hvem er egentlig Mika?

En historisk roman, ganske mørk og dyster, men allikevel spennende og man får lyst til å lese mer. Heldigvis er det definitivt en åpning for en fortsettelse her!

Tidligere har Rundberg imponert meg med trilogien Hekseknuten og nå er han ute med en ny trilogi for barn.

Dyktig barnebok forfatter
Det er ikke ofte jeg tar barnebok forfattere seriøst, noe jeg burde, men grunnen er at man ofte tenker at barnebøker er "lett" å skrive, men samtidig skjønner man at det er ikke det. Han er en av forfatterne som skriver for barn i moderne tid, jeg tar seriøst fordi han virker å vite hva barn vil lese om. Han skriver ikke bare for å "selge". Liker også at han tar barn seriøst ved å ikke bare skrive om lystbetonte ting, nesten som om han vet at barn tåler det.

Natteravnen er første bok i Stockholm trilogien, og det er historisk krim. Det er hard lesing siden det er om barnehjem. Den er om Mika som har vært der hele livet og gitt opp håpet om å få en ny familie. Hun skjønner at hun er alene i verden. En natt kommer ne vettskremt mann og leverer et spedbarn på døren. Hvorfor virket han så redd?

Det viser seg at innbyggere er skeptisk for tiden, fordi nye mord skjer selv om den kjente morderen forlengst er tatt og henrettet. Men det ser ut til at noen myrder igjen på samme måte som den forrige morderen. Er det en copycat, altså en hermegås, eller er det den "ordentlige" morderen som faket sin egen død?

Mika blir hentet av en politimann for å bli med ham på diverse oppdrag. Hun har rykte på seg for at hun har et godt øye til detaljer, noe han har bruk for. Klarer de å løse mysteriet sammen og gå overens?

Mørk krim for barn
Dette er en mørk og historisk krim for barn hvor handligen er lagt til i 1880, og Mika er vant til å passe på seg selv for å overleve. Hun er vant til å bli sett ned på og behandlet dårlig av andre når hun er utenfor barnehjemmet. Men hun lar seg ikke stoppe av den grunn. Hun vet at hun er en underdog, men likevel hjelper hun til med å ta seg av de minste på barnehjemmet. Hun er sterk fordi hun må, samme hvordan samfunnet betrakter henne.

En dyster og brutal krim for unge lesere, men ikke så voldsomt at de ikke tåler det. Jeg er spent på resten av trilogien, og skal sørge for å få med meg de to andre andre bøkene, også. Bare dumt at Rundberg ikke ga ut bøker da jeg var liten.

Fra min blogg: I Bokhylla

(Eksemplar fra Cappelen Damm, mot en ærlig anmeldelse)

• "Dødsengelen" av Johan Rundberg
  • "Dina detektivhund" av Julia Donaldson
  • "Ingen andre enn oss" av Mari Moen Holsve
  • "Forsvunnet på jorden" av Nicolai Houm
  • "Hjertets hemmeligheter" av Béka
  • "Pass deg for dukken" av Mike Ford
  • "Familien Swift" av Beth Lincoln
  • "Nelly Rapp og ånden i flasken" av Martin Widmark
  • "Sagaer om Saga - trampoline, svømmekurs og en savnet Tigertass" av Josefine Sundström
  • "Gutten med pølseskjørtet" av Arne Svingen
  • "Den forsvunne markien" av Nancy Springer