Natten

Cappelen Damm 2010 Innbundet

Skuespilleren Johanna Hals er urolig over å skulle spille Hedda Gabler på Nationaltheatret. Hun innleder et problematisk forhold til instruktøren, og hun brytes mellom tvil og tro mens hun forsøker å styre tilværelsen.

ISBN13 9788202335021

EAN 9788202335021

Da jeg med ett tidde fullstendig stille den kvelden på scenen foran publikum, som om jeg helt hadde mistet talens bruk fordi jeg hadde glemt rolleteksten min i Hedda Gabler, var jeg meg bevisst hvor uhyggelig hun lenge hadde virket på meg, og jeg skammet meg og det hjalp ikke at suffløren med nervøs stemme fremsa flere av mine replikker. Så begynte det å bre seg en skremmende mumling i den store og mørke salen i Nationaltheatret og jeg ble redd for hva som nå kunne skje. Og fremfor alt uroet det meg å tenke på Jens Øversveen, vår strenge instruktør som jeg lenge hadde ønsket å gjøre et så godt inntrykk på som mulig.

• "Like sant som jeg er virkelig" av Hanne Ørstavik
  • "Veke 53 - roman" av Agnes Ravatn
  • "Gjennom natten - roman" av Stig Sæterbakken
  • "Tiden det tar - roman" av Hanne Ørstavik
  • "Reisen til nattens ende" av Louis-Ferdinand Céline
  • "17. roman" av Dag Solstad
  • "Gå, (eller Kunsten å leve et vilt og poetisk liv)" av Tomas Espedal
  • "Til fyret" av Virginia Woolf
  • "Vente, blinke - eit perfekt bilete av eit personleg indre" av Gunnhild Øyehaug
  • "Skråninga - roman" av Carl Frode Tiller
  • "Bli hvis du kan. Reis hvis du må - roman" av Helga Flatland