Nattely for en gyllen sky

av (forfatter) og Erik Egeberg (oversetter).

Gyldendal 2007 Heftet

Kolka og Sasjka er tvillinger og så like som to dråper vann. De er barnehjemsbarn, og har tilpasset seg institusjonens jernharde virkelighet: den sterkestes rett i en daglig kamp for tilværelsen. Så er brødrene på flyttefot, de skal sydover, til et hjem like nord for Kaukasus, men det er ikke eventyrlyst som ligger bak: De må avsted før en av strekene deres blir oppdaget. Et eller annet er i veien med landet rundt Berezovskaja, hvor det nye hjemmet ligger. Det er så merkelig folketomt, bare et par bebodde hus - og i blant selsomme eksplosjoner oppe fra fjellene.

«Forfatterens forfatter» er en pocketserie hvor forfatterne selv velger . og presenterer . sine favorittbøker.Peter Normann Waage har valgt Anatolij Pristavkins Nattely for en gyllen sky (1987, norsk utg. 1991). Dette er så avgjort en forfatterens forfatter-bok, med et kvalitetsrykte som stille har vandret fra munn til munn i en mindre krets. Romanen fortjener et større publikum. Den ble da også en gedigen bestselger i det forhenværende Sovjetunionen. Fortellingen om barnehjemsbarna og tvillingene Kolka og Sasjka, som rømmer og legger ut på en reise til et hjem like nord for Kaukasus, er en særdeles burlesk, vakker og sterk beretning. Den er også i høyeste grad en politisk, for ikke å si en avslørende bok . som viste sovjetsamfunnents realiteter, i motsetning til den såkalt sosialrealistiske litteraturen som inntil perestrojka skulle forskjønne, ikke avsløre.Anatolij Pristavkin (f. 1933) var selv barnehjemsbarn og opplevde å vokse opp under Stalin-epokens mørke tidsalder. Dette har han fortalt om i flere av sine bøker, og bakgrunnen danner også rammen for fortellingen i Nattely for en gyllen sky. Pristavkin har de siste årene arbeidet med spørsmål knyttet til menneskerettigheter og har virket som rådgiver for Russlands president, først for Boris Jeltsin, dernest for Vladimir Putin.Peter Normann Waage (f. 1953) har utgitt en rekke bøker om kulturhistoriske og politiske emner, blant annet Russland er et annet sted (1990), Jeg, vi og de andre. Om nasjoner og nasjonalisme i Europa (1993) og Islam i en moderne verden (2004). Han er blitt rost for sin evne til å presentere og popularisere emner som kan virke kompliserte. I 2003 mottok han «Petropol-prisen» i St. Petersburg for sin bok Fjodor M. Dostojevskij (1997).

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205375055

EAN 9788205375055

Serie Forfatterens forfatter

Omtalt sted Sovjetunionen

Du sover i fred, drømmer om elleve glass, alle med lokk som skinner som gullmynter! Og hvert eneste ett er en inngangsbillett til paradis

• "Dukla" av Andrzej Stasiuk
  • "Lukten av brød og andre noveller" av Jurij Kazakov