Natt

av (forfatter) og Sverre Dahl (oversetter).

Aschehoug 2019 Heftet

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788203375194

EAN 9788203375194

Serie Sidespor

Omtalt tid 1939-1945

Andre verdenskrig pågår. I den fiktive ghettoen, Prokow, er det elendige forhold. Store deler av bebyggelsen er bombet sønder og sammen, og det å finne tak over hodet for natten, har blitt en kamp på liv og død. Flekktyfusen herjer, og lik blir frarøvet alt som kan selges for en brødbit eller litt løk.
Midt i dette grusomme kaoset følger vi Ranek som kjemper en daglig kamp for å overleve.
Alt er heldigvis ikke bare grått og nitrist. I sjeldne øyeblikk oppstår skjør kjærlighet og solidaritet.

Tonen holdes lett, muligens for å unngå at leseren skal gå til grunne av all grusomheten menneskene begår mot hverandre.
Krigen oppsummert fra en liten del av verden. Grusom, men viktig!

To lik drev bedagelig nedover elven: En mann og en kvinne. Kvinnen fløt litt foran mannen. Det så ut som en kjærlighetslek; mannen prøvde hele tiden å gripe etter kvinnen uten at det lyktes ham. Så - litt senere - drev kvinnen litt ut til siden og gliste til mannen. Og mannen gliste tilbake. Så tok han henne igjen; kroppen hans støtte borti kroppen til kvinnen.
Begge likene begynte nå å dreie rundt i sirkel; de klistret seg til hverandre en stund, som om de ville forenes. Så drev de forsonet videre.
Skumringen ble mørkere. Og vinden blåste rundt de to kroppene. Vinden blåste like ømt rundt dem som vannet og bredden og maisåkrene der borte på den rumenske siden.
En meningsløs dag var igjen slutt.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Anbefalt historisk litteratur. For det meste faglitterære utgivelser.

• "Klassen" av Hermann Ungar
  • "Finna kyrkjedøra i meg" av Per Helge Genberg
  • "Fridtjof Hansens dagbok - roman" av Ravn Lanesskog
  • "Slik virker litteraturen" av James Wood
  • "Når tiden er inne" av Michela Murgia
  • "Ut av mørket, skinnende lys - (en sannferdig beretning om doktor David Livingstones siste år og dager på jorden og om hans siste reise fra Afrikas indre ut til kysten, fortalt av hans afrikanske ledsagere, i tre bind)" av Petina Gappah