Natt i Gaza

av (forfatter) og Mads Gilbert (illustratør).

Kagge 2014 Innbundet

Krigen i Gaza, formidlet gjennom Mads Gilberts tekst og bilder.

Mens Mads Gilbert jobbet på AL-Shifa-sykehuset i Gaza i juli 2104 hadde han alltid kameraet i lommen på den grønne operasjonskittelen. I boka forteller bildene hans historiene menneskene i krigshelvete i Gaza, om den palestinske sivilbefolkningens grufulle lidelser og død. Men boka forteller også historien om mot, utholdenhet og en nesten ubegripelig innsatsvilje og moral blant palestinske helsearbeidere, frivillige - og hele det hardt prøvde samfunnet i Gaza, okkupert Palestina, 2014.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2014

Omtalt sted Gaza

De vet de er fullstendig overlegne militært og at de har USA i ryggen.
Palestinerne har ryggen mot veggen. De kan ikke rygge lenger.

Staten Israel vil knekke motstandsviljen i det palestinske folket for så å kunne fordrive dem.
Derfor er sivilbefolkningen målet.

Ingen lege eller helsearbeider, intet medisinsk system, uansett hvor bra, kan klare å tørke opp av gulvet elvene av blod som renner etter den israelske krigsmaskinen.

Følelsen av hjelpeløshet i møtet med systematisk, kynisk planlagt og gjentatt ødeleggelse av barns liv og levekår, gjør meg forferdelig opprørt. At det er organisert av en stat som kaller seg "det eneste demokratiet i Midtøsten" og beskylder andre for terrorisme, gjør det ikke mindre provoserende.

Likestill ikke offer og undertrykker, okkupant og okkupert.

• "Terror i Guds navn - hvorfor kristne, jøder og muslimer dreper" av Jessica Stern
  • "Lever - Utøya 22.7" av Emma Martinovic
  • "De skyldige - Israel og Palestina - krigen, menneskene, spillet" av Odd Karsten Tveit
  • "Islams hus - verdensreligion på fremmarsj" av Kari Vogt
  • "Oldtidens religioner - midtøstens og middelhavsområdets religioner" av Ingvild Sælid Gilhus
  • "Livets skole - historien om de afghanske kvinnene som risikerer alt for å redde liv" av Kristin Solberg
  • "Bruddet - hellige krigere og en ny verdensorden" av Kari Vogt
  • "Jakten på Sigurd Jorsalfare" av Øystein Morten