Napoleons pyramider

av (forfatter) og Pål F. Breivik (oversetter).

Damm 2008 Heftet

Frankrike, 1798. Amerikaneren Ethan Gage lever i eksil etter revolusjonen. En kveld vinner han en medaljong i et kortspill som det hviler en forbannelse over, og like etter blir han anklaget for drapet på en prostituert. For å slippe straff, reiser han med Napoleon for å erobre Egypt. På reisen møter han bl.a. en makedonsk kvinne og får en forståelse av at medaljongen kan løse en av historiens største gåter.

En kveld vinner Ethan Gage en antikk medaljong i kortspill. Det viser seg at medaljongen kan ha forbindelse til et frimurersk mysterium. Samtidig blir Gage anklaget for mordet på en prostituert, og unnslipper så vidt med livet i behold.Gage har valget mellom fengsel eller død, men blir tilbudt en tredje mulighet: Å slå følge med den unge generalen Napoleon Bonaparte når Frankrike seiler for å erobre Egypt - med lord Nelsons flåte hakk i hæl.

Gage står overfor flere utrolige overraskelser, og en av dem er: Hvem bygde de store pyramidene, og hvorfor? Det som avdekkes for Gage, er mer sjokkerende enn noen kunne ha forestilt seg!

Forlag Damm

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202289546

EAN 9788202289546

Serie Codex

Genre Thriller

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Frankrike Egypt

Har satt meg som mål å lese meg verden rundt ved hjelp av bøker :)
Eneste kriteriet jeg har er at handlingen er lagt til et land. Forfatteren trenger ikke å være fra samme land.

Land i Afrika:
Algerie, Angola, Benin, ✔Botswana, Burkina Faso, Burundi, Den dem.rep.Kongo, Den sent.afr.rep. , Djibouti, ✔Egypt, Elfenbenskysten, Eritrea, ✔Etiopia, Gabon, Gambia, Ghana,, Guinea, Guinea Bissau, Kamerun, Kenya, Kongo Brazzaville, Lesotho, Liberia, Libya, Madagaskar, Mali, Malawi, Marokko, Mauritania, Mosambik, Nigeria, Namibia, Niger, Nigeria, Rwanda, Senegal, Sierra Leone, Somalia, Sudan, Swaziland, Sør-Afrika, Tanzania, Togo, Tsjad, Tunisia, Uganda, Vest-Sahara, Zambia og Zimbabwe

Antall besøkte land i Afrika hittil er: 3

• "Den svarte Medusa" av Scott Mariani