Napoleon

av (forfatter) og Henrik Eriksen (oversetter).

Anno 2011 Heftet

Boken handler om den franske keiser Napoleon I (1769-1821) og hans veg fra det fattige Korsika til maktens sentrum som enehersker over det meste av Europa. Med litteraturliste og register.

Hans drøm kostet millioner av mennesker livet. Hans kriger, hans reformer og hans beslutninger har påvirket verdens folk helt frem til vår tid, men hva slags menneske var egentlig Napoleon? Herman Lindqvist forteller levende om den fattige korsikanske gutten som reiste til Paris for å bli forfatter eller vitenskapsmann, og som etter revolusjonen grep sjansen og endte med å krone seg selv til keiser.

Forlag Anno

Omtalt tid 1800-tallet 1700-tallet

Omtalt sted Frankrike

Omtalt person Napoleon I

Svært interessant, syns jeg. Livaktig og tilsynelatende grundig om dette sammensatte mennesket (slik de fleste av oss vel er?) som satte så stort preg på Europa i egen tid, og for etter tiden.
Og mer nyansert enn historien vi ble fortalt på Folkeskolen. Historie diktert av engelskmenn og andre fiender?

Det må være rike og fattige i denne verden, men i den neste verden og i evigheten er det en annen inndeling.

Damene kunne sette håret opp i "giljotin-frisyre", håret høyt oppsatt på hodet og glattbarbert nakke. Giljotinen inspirerte også til andre motepåfunn. Kvinnene hadde blodrødt bånd rundt halsen for å illuderer et giljotinsnitt. Når folk møttes i salongene, kunne de hilse hverandre ved å etterligne hvordan hodet falt ned i bøddelens kurv.

Takket være Bokelskere (Karin faktisk) har mitt bibliotek fått et solid tilskudd.

Alle disse bøkene har jeg blitt oppmerksom på - og skaffet meg - gjennom Bokelskere!
Er utrolig fornøyd med hvordan dette nettstedet utvider min bokhorisont. (Og jeg som trodde jeg hadde lest mye...)

Stor takk til alle!

Det er mange fine og gode bokomslag som viser portretter/bilder av mennesker som fotografi, tegninger eller billedkunst på bokomslagene.
Jeg har laget ei liste fra noen av "mine" bøker over de bokomslagene jeg synest utmerker seg.
Dere har sikkert deres egne favoritter.

Må innrømme at jeg har en forkjærlighet for svenske forfattere, og her er en del utgivelser som jeg ønsker at flere kommer til å lese. Kanskje ingen litterære klassikere, men mye her som er bra! (Bøkene er ikke rangert, bare tilfeldig lagt inn.)

Her er noen av bøkene jeg setter stor pris på. Jeg vet så inderlig godt at jeg har veldig mange flere jeg skulle ha lest... Se på det også som Biografi-tips fra meg.

Hvilke biografier har du som favoritter?

Leste og uleste bøker i bokhylla

• "Columbus" av Herman Lindqvist
  • "Karl Johan - Jean Bernadotte - soldaten som ble konge" av Herman Lindqvist