Naondel

av (forfatter) og Nina Aspen (oversetter).

Gursli Berg 2019 Innbundet

«Naondel» er den frittstående fortsettelsen på Maria Turtschaninoffs suksessroman «Maresi». I «Naondel» får ursøstrene som grunnla Det røde klosteret med egne ord fortelle sin historie. Som ung jente får Kabira i oppgave å vokte en kilde med både gode og onde krefter. Men da hun forelsker seg i visirens flotte, men selvopptatte sønn, Iskan, avslører hun kildens hemmelige krefter for ham. Iskan forstår umiddelbart at han kan anvende kildens mektige krefter til sine egne mørke formål, og Kabiras feilsteg får fryktelige konsekvenser for både henne selv og resten av befolkningen i landet. Fanget i Iskans harem, i palasset til Ohaddin, får Kabira snart selskap av andre kvinner: nomadejenta Garai, krigeren Sulani, drømmeveversken Orseola, og mange flere. Søsterskap og samhold mellom kvinnene oppstår ikke av seg selv. Først når de begynner å samarbeide, blir det mulig å flykte. Men den har sin pris, både for dem som blir igjen og for dem som flykter.

Forlag Gursli Berg

Utgivelsesår 2019

Serie Krøniker fra Det røde klosteret (2)

Genre Fantasy

Fantastisk historie om kvinnene som danner klosteret som skildres i Maresi. Denne forfatterens evne til å bygge opp samfunn og kulturer er helt utrolig!

• "Maresi" av Maria Turtschaninoff
  • "Tretten" av Steve Cavanagh