Nanna Ġenoveffas hemmelige liv

av (forfatter) og Kristina Quintano (oversetter).

Pandora 2017 Innbundet

Da Genoveffas beryktede manuskript kommer i hendene på sønnesønnen Renzo, brenner han det ikke, slik faren har bedt ham om. I stedet leser han med undring bestemorens opptegnelser om sitt liv, fra tidlig barndom til alderdom. Det er en historie som slett ikke stemmer med hans inntrykk av føyelige og godtroende maltesiske kvinner født på begynnelsen av 1900-tallet.

Nanna Genoveffas hemmelige liv er fortellingen om en ung, morløs kvinne som med en umettelig, nesten skamløs appetitt på livet velger å gå sine egne veier. Leseren blir med henne inn i det hemmelige rommet på klosterskolen og følger hennes mange forsøk på å finne den perfekte elsker. Da faren, den velstående Attilio Menduca nekter henne å gifte seg med Zanzu, sønnen til blikkenslageren Pietru tal-Landier, roper hun navnene på farens elskerinner ut fra taket i landsbyen.

Forlag Pandora

Utgivelsesår 2017

Omtalt sted Malta

Fornøyelig liten bok

En annen ung mann jeg husker hadde et helt enormt adamseple, og når han snakket hoppet det opp og ned så raskt at jeg lurte på om han var i ferd med å få ereksjon på feil sted.

Bøker jeg har lest i 2017.

• "Dobbeltliv" av Steve J. Watson
  • "Vi trenger nye navn" av NoViolet Bulawayo
  • "Montedidio" av Erri De Luca
  • "Frukthagen" av Cormac McCarthy
  • "Falsk natur" av Jane Harper
  • "De åtte fjellene" av Paolo Cognetti
  • "Canada" av Richard Ford
  • "Agaat" av Marlene Van Niekerk
  • "Med blodig forsett - dokumenter vedrørende tilfellet Roderick Macrae" av Graeme Macrae Burnet
  • "Karthago" av Joyce Carol Oates
  • "Som svaler kom de" av William Maxwell