Nærkontakt

Kagge 2004 Innbundet

Forfatteren gjengir samtaler mellom to personer som har markert seg på hver sin måte gjennom en menneskealder. I boken snakker de to om det fineste, vanskeligste og vesentlige i livet. De snakker om forelskelse og smerte, ærlighet og troskap, sex og utroskap, medmenneskelighet, tid, om å bli eldre, og om å nærme seg døden.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2004

Genre Hverdagsbetraktninger

Omtalt person Arne Næss Wenche Foss

Om depresjon og frivillig avgang:
Han hadde et godt liv, men han valgte en frivillig avgang.
Side 143.

Jeg syntes det er for liten toleranse for absurd tenkning.Altfor mange har motvilje mot å la fantasien løpe løpsk.Vi må tillate oss slike opplevelser. (Arne Næss)

• "Thor Heyerdahl og papirbåten som forandret verden" av Arne Hjeltnes
  • "Om religion" av David Hume
  • "Luther og hans verden" av Graham Tomlin
  • "Et uønsket folk - utviklingen av en "sigøynerpolitikk" og utryddelsen av norske rom 1915-1956." av Jan Alexander Svoboda Brustad
  • "Sitater av Per Fugelli - ikke vær et 1-tall på jorden, bry deg om flokken din" av Per Fugelli
  • "De siste tre minuttene - antakelser om universets endelige skjebne" av Paul Davies
  • "En time med Arne Næss" av Arne Næss
  • "Sikhismen - historie, tradisjon og kultur" av Knut A. Jacobsen
  • "Den store norske sitatboka" av Astrid Skår
  • "Hva er da et menneske? - tekster til tro og tanke" av Gunnar Stålsett
  • "Alle mot én - en historie om mobbing, mot og styrke" av Ann Kristin Liland
  • "Den lille filosofen - historien om Arne Næss og tøygrisen Timotei" av Petter Mejlænder