Nærhet

når gudsbilde og selvbilde utfordres

av (redaktør).

Lunde 2008 Innbundet

Dette er en bok om sjelesorg i et kristent perspektiv. Gjennom seks artikler behandler boken tema som sorg, skyld, skam, følelser og kommunikasjon i forhold til kristen tro. Boken er tilrettelagt for å kunne brukes i samtalegrupper i menigheter og kristne fellesskap. Har samtaleplan.

Forlag Lunde

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788252000047

EAN 9788252000047

Hvert kapittel i denne boka er skrevet av forskjellige forfattere. Grunnen til at jeg gir denne boka terningkast 5 i stedet for 6 er fordi jeg synes at enkelte av forfatterne skriver vanskelig med for mange teologiske betraktninger og bibelreferanser som jeg ikke får noe ut av. Men! Derimot skriver de fleste forfatterne virkelig godt om emner som er viktige for alle mennesker, ikke bare for sjelesørgere eller kristne, og jeg anbefaler derfor boka til alle!

Spesielt likte jeg kapitlene "Følelser og kommunikasjon" og "Sorgens vei". Det som sitter mest igjen er kanskje beskrivelsen av de ulike nivåene vi kan bruke når vi kommuniserer med andre, og hvordan vi kan nå frem med vårt budskap så enormt mye bedre dersom vi klarer å vise følelser og ikke bare bruker ord (s. 94). Jeg tror dessuten at kapittelet om sorg kan være veldig nyttig å lese for dem som ønsker å forstå et menneske bedre som de har nært seg som nettopp er i sorg.

Andre temaer som tas opp er blant annet endringen i trosliv gjennom århundrer, livsnære fellesskap, Gudsbilde, selvbilde, selvfølelse, identitet og image, nåde, synd, skyld, empati, kjærlighet, selvmord, skyld, skam, fromhetstradisjon, tilgivelse, utbrenthet og rytme, pauser i hverdagen, bønn, retreat, åndelig veiledning og sjelesorg. Noen av kapitlene skriver mer om den kristne tro enn andre, og noen skriver mer om psykologi.

Dette er en bok som jeg garantert vil lese igjen - ved forskjellige livssituasjoner!

"På seg selv kjenner man ingen andre."

• "La meg synge deg stille sanger" av Linda Olsson
  • "Frelseren" av Jo Nesbø