Naboparet

av (forfatter), Silje Storstein (oppleser) og Inge Ulrik Gundersen (oversetter).

Lydbokforlaget 2017 Lydfil

«Naboparet» er en intens psykologisk spenningsroman som får hårene til å reise seg!

Barnevakten avlyser i siste liten, og Anne og Marco lar sin seks måneder gamle datter, Cora, ligge hjemme og sove mens de går til naboene i huset ved siden av for å spise middag. De har med seg babycall og veksler på å gå hjem og se til henne hver halvtime.
Likevel, da de kommer hjem på slutten av kvelden, står døren på gløtt, og Cora er borte ... Hva har skjedd? Hvem kan stå bak? Anne og Marco begynner å grave i hverandres historier.

Vet de alt om hverandre? Kjenner de familiene sine, vennene? Og hva vet vi om naboene våre?

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2017

Format Lydfil

Genre Psykologiske thrillere

Dette er desidert den mest oppskrytte boken jeg har lest, eller rettere sagt hørt som lydbok. Plottet var så håpløst usannsynlig at den eneste grunnen til at jeg hørte den ferdig, var at jeg lurte på hvordan i alle dagen en sånn historie kunne ende. Boken var hverken spennende eller engasjerende på noen måte, men full av klisjeer og vakre mennesker.

Gode omtaler fikk meg til å lese boken, men jeg ble skikkelig skuffet. Den første delen av boka er kjedelig og langdryg, når man er godt over halvveis skjer det i alle fall litt mer, men jeg tar meg i å lese fortere og fortere, ikke fordi det er spennende, men fordi handlingen går over i det som mest av alt minner om en farse. Det eneste positive jeg kan si om denne er at den gikk raskt unna. Noterte meg også et merkelig sitat: "Anne kjenner at blodet forlater ekstremitetene"......

Nok en bok som blir rost av både forlag og litteraturanmeldere i flere land. Personlig må jeg si at jeg synes den ble for langtekkelig - det er for lite som skjer i deler av boken, men på slutten skal det plutselig presses inn veldig mye tvister og komplotter. Historien kunne vært så bra og engasjerende, men måten den er skrevet på gjør at jeg kjeder meg til tider og tenker "bla, bla, gå nå videre".

Med andre ord, ikke den beste thrilleren jeg har lest.

Dette er den mest utspekulerte boken jeg har lest i hele mitt liv.

Alt som leses i 2017 havner her, i den rekkefølgen lesingen avsluttes i.
Skriver kortfattet notater om boka:
-handling / tematikk
-leseropplevelse
-favorittsetning
-nye ting jeg lærte
-annet jeg biter meg merke i

Etter Flink pike (Gone girl) ble blågrønne forsider med gule detaljer kode for en bestemt type psykologisk thriller: Hovedpersonen er en kvinne. Vi er usikker på om vi kan stole på henne. Det kommer (minst) en twist underveis.

Jeg elsker disse bøkene, og har samlet noen her. Kom gjerne med tips til flere slike!

Ja, jeg vet, noen av bøkene i denne listen mangler den gule detaljen, men de er designmessig innen for det samme språket ;)

Oversikt over leste bøker 2019

Bøker lest i 2017

Liste over bøker lest i 2017.

• "En fremmed i huset" av Shari Lapena
  • "Ta meg tilbake" av B.A. Paris