Når villdyret våkner

av (forfatter) og Ulf Gleditsch (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2012 E-bok

Hunden Buck stjeles og føres til Alaska, lovløshetens land. Her sliter han foran sledene og blir snart en kjent og fryktet hund. Han vinner veddemål for sin herre og blodige slagsmål da han erobrer plassen som Alaskas beste førerhund. Men alt forandres da villmarkens røst kaller.

Boken handler om blandingshunden Buck som blir stjålet fra sin trygge tilværelse som familiehund og solgt i Alaska, der et hardt liv som sledehund venter. Det harde livet gjør at instinktene hans våkner til live. Buck har flere eiere, til slutt en som behandler ham bra og lar ham løpe fritt. Når den nye eieren blir drept av indianere, drar Buck ut i naturen og lever sammen med ulvene, og får valper med en av dem. Indianerne oppdager at ulvene begynner å få en ny farge på pelsen sin. Brun. Fra da av lever indianerne i frykt for dette nye beistet. Jack London (1876-1916), amerikansk forfatter, journalist og sosial aktivist. Oversatt av Ulf Gleditsch

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241908736

EAN 9788241908736

Serie Vigmostad & Bjørkes e-klassikerbibliotek

Genre Klassisk litteratur

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

En rørende historie, synes alle burde lese den, selv om de har blitt voksne!

For en herlig bok , fant jeg ut etter bare noen få sider. Og boken den skuffet ikke , en av de beste bøkene som er skrevet i hele historien. Den holdt mål hele veien, så to tomler opp og terningkast 6++

En av bøkene som vekket min leseglede som barn

Jack London (1876-1916), amerikansk forfatter, var uhyre produktiv og skrev til sammen over 50 bøker, inkludert en rekke romaner, noveller og artikler. Mest kjent er han kanskje for Når villdyret våkner fra 1903. Du kan lese mer om Jack London her og her

Hunden Buck blir stjålet fra familien sin i California og solgt som trekkhund til Alaska – lovløshetens land. Livet som trekkhund er hardt, her er det den sterkestes rett som gjelder, men Buck trives etter hvert i det barske miljøet og blir tilslutt en både kjent og fryktet hund. Buck skifter eier flere ganger, og ender til slutt hos en hundeelsker som vet å sette pris på ham. Buck forguder sin nye eier, men noe i villmarka kaller på ham, og villdyret i ham vekkes…

Jeg hadde vel strengt tatt ikke regnet med at jeg skulle like denne boka. Jeg leste den utelukkende fordi lydfila lå klar på iPoden min, og gjett om jeg ble positivt overrasket! Boka startet riktignok litt tregt, men etter hvert som handlinga skred fremover, ble jeg sugd inn i historien. Jeg levde meg til slutt skikkelig inn i livet til Buck i villmarka, og jeg heiet på ham hele veien til mål. Man trenger faktisk ikke å være hundeelsker for å like denne boka, det holder at man liker en god historie. Når villdyret våkner står på lista «1001 bøker du bør lese før du dør», og der hører den helt klart hjemme. Dette er så absolutt ei bok du bør lese før du dør. Ja, du trenger ikke engang kjøpe den eller låne den på biblioteket. Du kan til lese den gratis i bokhylla.no akkurat når det måtte passe deg.

Opprinnelig publisert i Karis bokprat

Da Buck kom ut på dekk, sank labbene hans ned i noe hvitt og bløtt som minnet om dynn. Han fnyste og hoppet tilbake. Hele luften var full av dette hvite. Han rystet på seg, men ble fort tildekket igjen. Han snuste nyskjerrig på det, og fikk noe av det på tungen. Det brant som varme, og i neste øyeblikk var det borte. Dette forbauset ham. Han forsøkte igjen med samme resultat. De som stod rundt brølte av latter, og han skammet seg uten å vite grunnen. Dette var den første sneen Buck hadde sett.

They came to him without effort or discovery, as though they had been his always. And when, on the still cold nights, he pointed his nose at a star and howled long and wolflike, it was his ancestors, dead and dust, pointing nose at a star and howling down through the centuries and through him.

Hals teori, som han praktiserte på andre, var at man måtte herde seg.

Eirik la ut lista over redaktørenes valg - her er tilsvarende liste over lesernes preferanser. Noe er likt, men ulikhetene er spektakulære. Rimeligvis er det engelskspråklige lesere som har gitt sine stemmer her - noen av de mest populære forfatterne har jeg aldri hørt om! Jeg har lest 37 av disse og har ingen ambisjoner om å lese hele lista!

Når en bok er lest kan den kun oppfylle et krav. Kriteriene er som følger:

X En bok på mer enn 500 sider
X En romantisk klassikker
X En bok som det har blitt laget film av
X En bok som ble publisert i år
X En bok med et nummer i tittelen
X En bok skrevet av noen under 30
X En bok med ikke-menneskelige karakterer
X En morsom bok
X En bok skrevet av en kvinnelig forfatter
X Et mysterium eller en thriller
X En bok hvor tittelen kun er ett ord

X En novellesamling
X En bok hvor handlingen foregår i et annet land
X En bok som ikke er fiksjon

X En populær forfatters første bok
X En bok fra en forfatter du elsker som du enda ikke har lest
X En bok en venn har anbefalt deg
X En bok som har vunnet en pris
X En bok basert på en sann historie
X En bok fra bunnen av leselista di
X En bok moren din elsker
X En bok som skremmer deg
X En bok som er over 100 år gammel
X En bok du velger å lese kun ut i fra coveret
X En bok du egentlig skulle ha lest i løpet av skolegangen, men aldri fikk lest
X En memoir
X En bok som du fullfører på en dag
X En bok med antonymer i tittelen
X En bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å dra til
X En bok som ble utgitt året du ble født
X En bok som har fått dårlig omtale
X En trilogi
X En bok fra barndommen din
X En bok med et trekantdrama
X En bok satt til fremtiden
X En bok hvor handlingen foregår på en videregående skole
X En bok med en farge i tittelen
X En bok som fikk deg til å gråte
X En bok med magi
X En "graphic novel" (Litt usikker på hvordan dette oversettes til norsk, men betydningen er i alle fall et lengre tegneserieverk. Et Donald-blad blir her for kort, mens en pocket er litt mer i riktig gate.)
X En bok av en forfatter du aldri har lest noe av
X En bok du eier, men aldri har lest
X En bok hvor handlingen foregår i hjembyen
X En bok med et annet originalspråk
X En bok satt til juletider
En bok skrevet av en forfatter med samme initialer som deg
X Et skuespill
X En bannlyst bok
X En bok som er basert på, eller har blitt til en TV-serie
X En bok som ble påbegynt, men som du aldri leste ferdig

• "Ulvehunden" av Jack London
  • "Ulysses" av Alistair MacLean