Når pust blir til luft

av (forfatter) og Tiril Broch Aakre (oversetter).

Press 2016 Innbundet

Paul Kalinithi var akkurat i ferd med å avslutte et tiår med spesialutdannelse som nevrokirurg da han selv fikk diagnosen uhelbredelig lungekreft. Fra å være en yrkesaktiv lege som behandlet dødssyke mennesker, ble han fra en dag til den neste selv pasient og henvist til en kamp for sitt eget liv. Utsiktene til et spennende yrkesliv, en lysende karriere innenfor medisinen og et familieliv forsvant med ett som dugg for solen.

Når pust blir til luft er et selvportrett som utfolder seg i to sammenhengende, men svært ulike deler: Den første delen handler om en ung og filosofisk anlagt medisinstudent som søker legekallets egentlige mening og de biologiske livsprosessenes hemmeligheter, og som senere spesialiserer seg innen hjernekirurgi, det mest kritiske stedet for den menneskelige identitet. I andre halvdel av boken er legen selv blitt pasient og konfronteres med sin egen snarlige død.

Boken utspiller seg som en refleksjon over denne transformasjonen, og over essensielle spørsmål som: Hva gjør livet verdt å leve når man står ansikt til ansikt med sin egen død? Hva gjør du når framtiden opphører og alle ambisjoner i livet må tenkes på nytt? Hva innebærer det å bli far, å sette et liv til verden, vel vitende om at ens eget liv snart er over? Dette er noen av spørsmålene Kalinithi behandler i denne helt unike teksten. Når pust blir til luft er en uforglemmelig og livsbejaende refleksjon over møtet med døden og forholdet mellom lege og pasient, skrevet av en begavet forfatter med førstehånds erfaring fra begge sider.

Paul Kalanithi døde i mars 2015, 37 år gammel, mens han fortsatt skrev på denne boken.

Forlag Press

Utgivelsesår 2016

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted USA

Omtalt person Paul Kalanithi

Vakkert om møtet med døden.

Sykdommer er molekyler som ikke kan oppføre seg, livets grunnleggende betingelse er stoffskifte, og døden er dets opphør.

Et liv i det bevisstløse stoffskiftets ingenmannsland blir en uutholdelig byrde, som vanligvis overlates til en institusjon. Familien får aldri lagt det bak seg, besøkene blir sjeldnere og sjeldnere, helt til pasienten rammes av det uunngåelige, livstruende liggesåret eller lungebetennelse.

• "Hjertebank - alt om kroppens viktigste organ" av Johannes Hinrich von Borstel
  • "Ekte magi - mot til å leve kreativt" av Elizabeth Gilbert
  • "Bokryggpoesi - bli med og redd papirboka!" av Tiger Garté
  • "Gjør ingen skade - fortellinger om liv, død og hjernekirurgi" av Henry Marsh
  • "Trettitre norske trær og hva de har vært vitne til" av Ole Mathismoen
  • "Hemmeligheten - slik lever du godt - lenge" av Wasim Zahid
  • "Alt jeg vet om planter - en fortelling om vitenskap og kjærlighet" av Anne Hope Jahren
  • "Min fetter Ola og meg - livet og døden og alt det i mellom" av Arne Schrøder Kvalvik
  • "Jeg er, jeg er, jeg er - ett hjerteslag fra døden" av Maggie O'Farrell
  • "Vindmakeren" av Maja Lunde