Når plutselig en natt

julenoveller

Gyldendal 2013 Heftet

Novellene er hentet fra Bare mjuke pakker under treet (2005) og Alt det som lå meg på hjertet (2009).

Når plutselig en natt er en ny samling stemningsfulle julenoveller fra Levi Henriksen.

Det lyser i stille grender, over byen, over Skogli. Snart er det julaften, og mennesker fylt av uro lengter etter fred: Ekteparet som skal tilbringe sin første jul uten barna, mannen som forlater kona si på selve julekvelden, nissen som blir overfalt i grisehuset.
Det er blinkende juletrær i dashbordet, Sølvguttene på tv og lunka gløgg på komfyren. Det er hverdagsskjebner som forsøker å finne julestemningen, som forsøker å finne hverandre, mens snøen faller og mørket senker seg over et skoglandskap.
Julefortellingene er både gripende og poetiske, og de er preget av Levi Henriksens umiskjennelige varme, litt skakke blikk på mennesker i utkanten: Det tragiske og melankolske blandes med humor og lettsinn.
Levi Henriksen har hatt stor suksess med sine julefortellinger. Denne samlingen består av de aller beste, samt fire nyskrevne noveller som aldri før har vært publisert.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205462076

EAN 9788205462076

Jeg slenger sekken på ryggen og holder på å falle bakover. Bevegelsen får nissedrakta til å stramme som et pølseskinn over magen, og jeg slipper gavene fra meg. Åpner den øverste sikkerhetsnåla i nissedrakta og bestemmer meg for å dra sekken inn i stedet for å bære den. Jeg tar meg selv i å ville ringe på, men slik er det ingen julenisser som gjør entré. Jeg banker på så det gjør vondt i knokene, vrenger døra åpen så den smeller inn i veggen bak og tramper inn på ganggolvet.
- Ho, ho, ho! Er det noen snille barn her! roper jeg med en stemme så grov at jeg må svelge alt jeg kan for å kvele ei hostekule.

• "Jeg heter Michael og er alkoholiker" av Michael Andreassen
  • "Vinterhjerter - noveller" av Jamie Ford
  • "Inferno - roman med malerier" av Ari Behn
  • "Vi var en gang" av Monika Steinholm
  • "Juleroser 2017" av Herborg Kråkevik
  • "Julenoveller - 21 nye og klassiske noveller fra norske forfattere" av Lars Saabye Christensen
  • "Ti ting jeg har lært om kjærligheten" av Sarah Butler
  • "Nådeløs vår" av Louise Penny