Når man skyter arbeidere

av (forfatter) og Grete Mølbach (oversetter).

Epoke 2007 Innbundet

Sverige, 1920- og 30-tallet. Romanen handler om det ulykkelige ekteskapet mellom tømmerhuggerdatteren Hilma fra Norrland og adjunkten Sigfrid Tornvall fra sør. Etter at ekteskapet er inngått forstår Hilma at hun er blitt lurt. Det viser seg at Sigfrid er manisk depressiv og etter datidens lover har han ikke lov til å gifte seg og få barn. Dette er første bok i trilogien om Signe, datter av Hilma og Sigfrid.

I de lyse sommernettene høyt der oppe i nord, møter den unge nyutdannede lærerinnen og datter av en tømmerhugger, den sjarmerende adjunkten Sigfrid Tornvall fra sør. Han synger som en gud. Deres kjærlighetshistorie utspiller seg under 30-årenes klassesamfunn og gryende nazisme. Sigfrid er uhelbredelig sinnssyk. Etter loven har han ikke lov til å gifte seg. For avkommets skyld. Men hun var en enkel pike. Ingen fortalte henne det. Hun kunne ofres. For dette hendte i en tid da det var lov å skyte arbeidere ... "Når de skyter arbeidere" er første frittstående del Kerstin Thorvalls såkalte Signe-trilogi, og ble belønnet med Moa Martinsson-prisen i 1993. Også bok to, "I skyggen av uroen" er prisbelønnet med SKTF's litterære pris i 1995. Den tredje boken "Fra Signe til Alberte - med kjærlighet og fortvilelse", ble mottatt med strålende kritikker. Om "Når de skyter arbeidere ...": Det mest interessante med denne boka er de sterke ekteskapelige konfliktene som speiler datidens Sverige. Den manisk depressive faren er belest radikaler og på arbeidernes side. Men arbeiderne vil ikke ha ham. Dagbladet Kerstin Thorvall har skrevet en roman som bugner av raseri og fortellerglede, et kampskrift som smerter og opprører. Göran Greider, Dagens Nyheter

Forlag Epoke

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788291991214

EAN 9788291991214

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Sverige

Overraskende vending fra tilsynelatende overfladisk til dypt alvorlig og sterk fortelling. Boken traff meg sterkt.

Når man skyter arbeidere er en sterk bok. Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

"Og hvordan skulle du ønske at livet hadde vert?" Spurte psykologen.
" jeg skulle ønske at jeg hadde vert en eldre, litt alkoholisert kvinnelig forfatter på 20- tallet. Engelskspråklig. Jeg hadde hatt noen ordentlige salgssuksessen bak meg, er ugift eller fraskilt og uten barn. Jeg bor på hotel, ikke bare av og til, men permanent. Jeg skulle hatt hjørnesuiten ut mot havet i fjerde etasje, soverom og arbeidsrom. Stort bad. Badekar med løveføtter og roomservice døgnet rundt. Jeg ville bodd på dette hotelet år etter år og blitt stadig mer krevende og egosentrisk, røyke tyrkiske sigaretter og gått med turban. Mager og herjet, depressiv, men kvikk og sjarmerende etter noen glass. Når jeg har fått to for mye, må jeg hjelpes tilbake på rommet. En kvinnelig ansatt skulle kle av meg og sørge for at jeg kom meg mellom rene laken.
Jeg ville være full av nykker og vanskelig, men hele tiden respektert, ja nesten elsket. Min forlegger ville av og til komme på høflighetsvisitt, og hver gang ville jeg antyde at jeg nå har kommet i gang for alvor, og han ville svare at jeg bare måtte si fra om jeg skulle trenge mer forskudd.
Suveren i min selvvalgte ensomhet, økonomisk uavhengig og med betalt vennlighet ville jeg være totalt fri. Ikke bare rent praktisk, men også sosialt, moralsk og emosjonelt.

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2011. Noen av bøkene har fått terningkast. Ikke alle bøker har falt i smak, og jeg ser at en overvekt av det jeg leser er krim... (raskt å lese, raskt å glemme :)

• "Det urolige hjertet" av Kerstin Thorvall
  • "Til min datter i Frankrike" av Barbara Keating