Når livet setter seg i kroppen

bevisstgjøring, muligheter, valg

av (forfatter) og Liv Haugli (forfatter).

Noras Ark 2002 Heftet

Forfatterne, som har tatt doktorgrad på pasienter med kroniske muskel- og skjelettsmerter, presenterer her sitt behandlingsopplegg som ikke går på medisinering, men på økt bevissthet om hvorfor kroppen roper så høyt. Gjennom pasienthistorier viser forfatterne hvordan man kan lære å forstå og fortolke tegnene fra egen kropp, og bli inspirert til å gjøre noe selv.

Forlag Noras Ark

Utgivelsesår 2002

En veldig bra og interessant bok! Har ikke lest hele da jeg er med i dette programmet og ikke vil lese før jeg har vært igjennom det selv.
Å lese boka er en god start, men kan dessverre ikke sammenlignes med å gjøre dette sammen med en veileder...

Den som aldri tør være plagsom, vil heller ikke skape forandring.

Du er ikke nødvendigvis en egoist når du trener på å ta dine egne valg og lytte til dine egne behov. Det er likevel en forskjell på å være en egoist og en ansvarlig egoist - hvis vi ikke kan ivareta oss selv og våre egne behov og gi oss den kjærligheten vi trenger, hvordan kan vi da gi det til andre?.

For å kunne finne balansepunktet må man ha vært ute av balanse.

Den som utfordrer seg selv, former sin egen vei.

Kanskje kunne vi ha spart både pasienter og helsevesenet for mange unødige undersøkelser ved i større grad å akseptere pasientens erfaringer med egne symptomer og egen helse som gyldig medisinsk kunnskap på lik linje med andre undersøkelser. Det er pasientens forståelse og opplevelse av tilstanden som avgjør hvorvidt en biologisk tilstand innebærer en lidelse, altså ikke den biologiske tilstanden i seg selv. Legen må i tillegg til å forstå den biologiske tilstanden også sette seg inn i pasientens forståelse av tilstanden. Hvis pasientens forståelse av tilstanden, er det legens ansvar å søke å komme frem til en felles forståelse. Pasientens erfaringer, og ikke bare diagnose, bør også kunne være utslagsgivende for medisinske og trygdemessige rettigheter.

Bøker lest i Oktober 2012

• "Vekk tigeren - heling av traumer" av Peter A. Levine
  • "Om jeg hadde visst... - historien om et selvmord" av Bjørg Aftret
  • "Mindfulness med kveldsmeditasjoner - beroligende ord" av Amy A. Dean
  • "Oppfinnelsens mor - hvordan gode ideer blir oversett i en verden bygget for menn" av Katrine Marçal
  • "En magentaturkis himmel - hyllest til hverdagsmennesket" av Paal-André Grinderud
  • "Den tomme stolen - fortellinger fra gestaltterapi" av Vikram Kolmannskog
  • "Arve - sonen min" av Kari Beheim Karlsen
  • "Lev mer tenk mindre - dropp grubleriene og slipp fri fra nedstemthet og depresjon med metakognitiv terapi" av Pia Callesen
  • "Nytt blikk på autoimmun sykdom" av Sofie Hexeberg
  • "Selvkritisk - et møte med din indre kritiker" av Aksel Inge Sinding