Når kaniner blir redde

av (forfatter) og Kamila Slocinska (illustratør).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788202630621

EAN 9788202630621

Nydelig, nydelig tekst om barn i krig. Det begynner helt hverdagslig med å fortelle at Noah liker å leke ute. Og at han kan løpe fort. Jeg synes det er litt rart at mamma bruker en geværkule som bilde på hvor rask han er, men når vi får vite at det ofte smeller og knatrer ved huset, begynner ting å falle på plass. Alt fortelles indirekte, som at de har lite mat: "han mangler en tann. Med det gjør ikke så mye siden han spiser suppe nesten hver dag". Det blir forferdelig dramatisk når det også smeller inne, men det går heldigvis nogenlunde bra. Men som voksne skjønner vi jo hvor ille Noah har det når alle følelser må uttrykkes via kosekaninen. Dette er sterkt! Men kan fungere bra for unger også tror, jeg. Men tegningene, de kan jeg ikke noe med.

FNs berekraftsbibliotek er ei liste med bøker for barn frå 6-12 år som eksplisitt handlar om eitt eller fleire av FNs 17 berekraftsmål. Les meir på FN-sambandet: https://www.fn.no/undervisning/undervisningsopplegg/5-7-trinn/baerekraftsbiblioteket

Oppdatering (mars 2022): Boklister for 12-15 år er under utvikling. Bokelskere.no har ei grense på 100 bøker per liste, så desse bøkene er ikkje lagt til i denne lista. Nokre av bøkene for 12-15 år er også tilrådd for t.d. 10-12 år, og ligg alt i denne lista.