Når du minst venter det

Cappelen Damm 2019 Heftet

Hovedpersonen Pietro nevnes i Marco Polos testament. Utover det vet vi lite om ham. Nå forteller han sin historie.

På 1300-tallet søker Pietro ly blant Ildfolket i persiske Yazd. Byen mellom de to ørkenene er ofte utsatt for inntog og angrep, men det er også et sted der det er mulig å finne venner og allierte.

Selv om den ene vennen er uten tunge og den andre dekket med pels, er de begge lydhøre og forståelsesfulle.

Dermed får Pietro anledning til å fortelle om et langt og spennende liv. Han kan berette om reisene med Marco Polo, om gatekamper i fremmede land, men også om Ublis, kvinnen han fortsatt drømmer om. Og om nødvendigheten av å ha en hund til venn.

Når du minst venter det er et vakkert og mangefasettert eventyr av den typen bare Tor Åge Bringsværd er i stand til å skrive.

ISBN13 9788202622596

EAN 9788202622596

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1300-tallet

Omtalt sted Persia

Omtalt person Marco Polo

Alle som lengter hjem, lurer seg selv. For det finnes ikke noe annet hjem enn din egen kropp, den du alltid sleper med deg.
Slik er vi i slekt med snegler og skilpadder.
Bare at våre skall er så utrolig mye skjørere.

Vandrer, ta vare på drømmene dine. Ikke glem dem igjen langs veien. Og ikke la noen snakke dem bort fra deg. For de er det eneste du virkelig eier. Alt annet er lån.

Det er sjelden å knytte vennskap i så høy alder, sier Maryam.
Ja, sier jeg. Men så har de da også lettere for å vare livet ut!

Jeg lærte av å høre på Marco. Lærte å kjenne gleden over å kunne berette en god historie. Lærte at en fortelling ikke bare var det den ga seg ut for å være. Lærte at den kunne være ord i forkledning, formet som en gjennomsiktig gåte og peke på ting som ellers ikke så lett lar seg nevne ved navn.
Den som lytter, får tro hva han vil.
Men den som forteller, bør vite forskjellen, selv om han også vet -- og det er alle fortellingers innerste kjerne -- at ting slett ikke er usanne fordi om de aldri har hendt.

Et minne er ikke en kopi av det som har skjedd, det er aldri en nøyaktig gjengivelse av noe avsluttet og endelig, men tvert imot et bilde som aldri kan bli helt ferdig - og som vi i tankene bestandig vil arbeide videre med.

2019 Reading Challenge 52 books 52 weeks

skriv bildebeskrivelse her

Igjen, sidan det ikkje finnest nokon funksjon på bokelskere (eg har i alle fall ikkje oppdaga nokon) der ein kan markere når ein har skaffa seg dei enkelte bøkene, så lagar eg meg ei årleg liste på dette.

The 2019 List

• "Mens jeg har dere her, eller Om det å bli gammel" av Tor Åge Bringsværd