Når døde hvisker

av (forfatter) og Anders Ribu (oppleser).

Lydbokforlaget 2017 Lydfil

Dette er den femte lydboken om Thomas av Boueberge og Petter Hortten.

Året er 1705 og professor Thomas av Boueberge og hans norske assistent Petter Hortten blir sendt til den ensomme øya Anholt som ligger mellom Danmark og Sverige. Oppdraget er å lete etter magistratsfogd Moritz Giedde, som på mystisk vis er forsvunnet. Han er aldri vendt tilbake til København. Det er også påfallende mange skip som har gått på grunn på de farlige revene utenfor Anholt den siste tiden. Øyas 30-talls beboere mistenkes for å plyndre skipene og for ikke å gi tilstrekkelig hjelp til sjømenn som forliser.

Thomas og Petter tror Moritz Gieddes forsvinning kan ha noe med unndragelser av kongens skatter å gjøre, men det viser seg at det er flere mystiske ting som foregår. Allerede på sin første dag på Anholt finner de et frossent lik i sanden på et av de øde områdene på øya. Kan det være liket av Moritz Giedde?

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2017

Format Lydfil

Serie Thomas av Boueberge og Petter Hortten (5)

Genre Krim Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Danmark

Dette var siste bok, dessverre, av Kurt Austs eminente fortellinger om professor Thomas af Boueberge og hans assistent Petter Hortten, og deres spennende oppdrag for Danske kongen og fedrelandet Danmark/Norge tidlig på 1700 tallet. Jeg må bare si det med en gang, at jeg bare "elsker" disse fortellingene til Kurt Aust. For et sprog, for en flott historisk setting!
Ja, dette er jo forsåvidt "krim-bøker" men handlingen(e) er så overbevisende satt inn i det historiske tidsbildet - opplysningstida, at bøkenes historiske del må regnes som høyverdig lesning, selv uten det kriminelle komplott. Kurt Aust benytter i alle disse fem bøkene et slags gammelt sprog med begrep og navn som hører 1700 tallet til og greier med dette på forbilledlig vis å sette leseren i stand til å forså hvordan folk faktisk tenkte og levde, den gang. Særlig godt fungerer dette i samspillet mellom den høyt utdannede og noe radikale (for sin tid) Professoren Thomas og hans tjener og lærer, som trass i sin herkomst fra den simple bondestand har et godt hode og en fantastisk hukommelse. Dette kommer meget godt med når kompliserte gåter skal nøstes opp på beste Agathe Christies vis.
Den første boka i serien, "Vredens dag" finner sted i 1699 og gjør oss godt kjent med både Thomas og Petter. Synes denne bør leses først, før de etterfølgende bøken konsumeres.
Første boka er god. De etterfølgende blir bare bedre og bedre og det topper seg med med den siste: "Når de døde hvisker" som i det store og det hele finner sted på Anholt i det herrens år 1705.
Kurt viser også, i sitt forfatterskap, en herlig humoristisk sans.
Her får vi med andre ord alt: Historie, sprog, spenning og humor.
Kan det bli annet enn terningkast 6?

Jeg har bare ett ønske, helt til slutt: Flere bøker om Thomas og Petter!

Jeg har ydmykheten for den moderne tiden, at alt endrer seg og ingen sannhet er konstant. Slikt gir samtaler.

Bøker kjøpt pr 24/11. Må bare få nok tid til å lese... Prioriteringer, prioriteringer.... ;)

Bøker vi ønsker oss :-)

Bøker med et krim-plot som har noe overnaturlig i seg

• "Skipet med det onde øye" av Kurt Aust
  • "Hjertets mørke" av Kurt Aust