Nådeløse nordmenn

Hirden 1933 - 1945

Kagge 2013 E-bok

Dette er den andre boka i en serie på tre bind.

Andre bind om de mørkeste kapitlene i norsk krigshistorie.
Ved siden av Statspolitiet opprettet den tyske okkupasjonsmakten også andre avdelinger med norsk personell. Denne boka forteller historien om de grusomme overgrepene begått av Hirdvaktbataljonens vaktsoldater som tjenestegjorde i fangeleirene i Nord-Norge. Her begikk en betydelig andel av nordmennene grov mishandling, tortur og overlagte drap av jugoslaviske fanger.
Boka omhandler også nordmennene som tjenestegjorde i en rekke mindre avdelinger og enheter, som Hirdens alarmenhet og Hirdens bedriftsvern. Dette er første gang Hirdens rolle under andre verdenskrig blir grundig belyst og boka viser hvordan denne organisasjonen tok del i krigsforbrytelser i et langt større omfang enn tidligere antatt.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2013

Serie Nådeløse nordmenn (2)

Omtalt tid 1939-1945

• "Hjem til Stalin - skjebnen til 83000 russiske krigsfanger i Norge 1945" av Egil Ulateig
  • "Nådeløse nordmenn - Gestapo 1940-1945" av Eirik Veum
  • "De døde for Norge - nordmenn som ga sitt liv i alliert krigstjeneste 1940-1945" av Eirik Veum
  • "Ulvetiden - krig og samarbeid" av Kjell Fjørtoft
  • "Tyske kystfort i Norge" av Jan Egil Fj²rtoft
  • "De som tapte krigen" av Kjell Fjørtoft
  • "Den mørkeste timen" av James Holland
  • "Hitlers hellige krigere - muslimske frivillige i Waffen-SS" av Jonathan Trigg
  • "Gestapos hemmelige terrorplan - operasjon Blumenpflücken" av Christopher Hals Gylseth
  • "Vi er jo et militært parti - den norske militærfascismens historie 1930-1945" av Lars Borgersrud
  • "De kalte oss naziyngel - NS-barnas historie 1940-2002" av Baard H. Borge
  • "I hemmelig tjeneste - kompani Linge sett med britiske øyne" av Arnfinn Moland