Nådeløse nordmenn

Hirden 1933 - 1945

Kagge 2013 Innbundet

Dette er den andre boka i en serie på tre bind.

Andre bind om de mørkeste kapitlene i norsk krigshistorie.
Ved siden av Statspolitiet opprettet den tyske okkupasjonsmakten også andre avdelinger med norsk personell. Denne boka forteller historien om de grusomme overgrepene begått av Hirdvaktbataljonens vaktsoldater som tjenestegjorde i fangeleirene i Nord-Norge. Her begikk en betydelig andel av nordmennene grov mishandling, tortur og overlagte drap av jugoslaviske fanger.
Boka omhandler også nordmennene som tjenestegjorde i en rekke mindre avdelinger og enheter, som Hirdens alarmenhet og Hirdens bedriftsvern. Dette er første gang Hirdens rolle under andre verdenskrig blir grundig belyst og boka viser hvordan denne organisasjonen tok del i krigsforbrytelser i et langt større omfang enn tidligere antatt.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Norge

• "Nådeløse nordmenn - Gestapo 1940-1945" av Eirik Veum
  • "Den mørkeste timen" av James Holland
  • "Ulvetiden - krig og samarbeid" av Kjell Fjørtoft
  • "Gestapos hemmelige terrorplan - operasjon Blumenpflücken" av Christopher Hals Gylseth
  • "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "Regiment Norge - historien om en frontkjemperenhet" av Harry A. Ellingsen
  • "Holocaust i Norge - registrering, deportasjon, tilintetgjørelse" av Bjarte Bruland
  • "De kom til oss - tvangsevakueringen av Finnmark og Nord-Troms" av Inger Selven Watts
  • "Krigen fra himmelen - fallskjermangrepet mot Dombås april 1940" av Egil Ulateig
  • "Hitlers hellige krigere - muslimske frivillige i Waffen-SS" av Jonathan Trigg
  • "Nådeløse nordmenn - statspolitiet 1941-1945" av Eirik Veum
  • "De ukjente krigerne - nordmenn i første verdenskrig" av Nik. Brandal