Mysteriet Edwin Drood

av (forfatter) og Torstein Bugge Høverstad (oversetter).

Aschehoug 1998 Innbundet

Boken er en roman med et dobbelt mysterium. Det første mysteriet skyldes at romanen bare var halvferdig da Dickens døde. Det andre er spørsmålet om Edwin Drood, hvem han var og hva som skjedde med ham i katedralbyen Cloisterham, som er tilsynelatende stille, men skjuler store og dystre hemmeligheter.

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788203203923

EAN 9788203203923

Serie Exit-serien

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted England

Her kom Bazzard til å vekke seg selv med sin egen snorking og satt, som vanlig er i slike tilfeller, og stirret apoplektisk ut i det tomme rom, som om han utfordret det tomme rom til å beskylde han for å ha sovet.

«Om jeg så hadde vært døende, tror jeg et ord fra Dem hadde vært nok til å gi meg mot; hvis pulsen hadde stoppet, tror jeg den hadde begynt å slå igjen, om De hadde rørt meg,» sa Neville.

Men da hr. Grewgious ikke så noe der, ikke så mye som et lys i vinduet, gled blikket hans fra vinduene til stjernene, som om han ville lese noe der som var skjult for ham. Det vil mange av oss, om vi kunne; men ennå kjenner ingen av oss engang stjernenes bokstaver - og kommer neppe til å gjøre det, på dette stadium av vår eksistens - og det er få språk som lar seg lese før man har lært seg alfabetet.

• "Martin Chuzzlewit" av Charles Dickens
  • "Little Dorrit" av Charles Dickens