Mysteriet Birgitte Tengs

Norges mest kompliserte drapsgåte

Prego Mobile 2018 Innbundet

Drapet på Birgitte Tengs er ikke bare en av de mest omtalte drapssakene i Norge, men også den mest komplekse. Forfatter Per Asle Rustad har fulgt saken tett i 23 år og ruller opp alt som har skjedd. Politietterforskningen som feilet, den splittede familien til Birgitte - og hvor nær politiet var til å løse drapsgåten med en annen gjerningsmann enn fetteren. Forfatteren har i samarbeid med en av Europas fremste eksperter på gjerningsmannsprofiler gjennomført en ny analyse av drapet. Konklusjonene gir ny innsikt i Norges mest kompliserte drapsgåte.
Birgitte Tengs var bare 17 år gammel da hun ble voldtatt og drept 500 meter fra hjemmet sitt 6. mai 1995. Fetteren hennes ble først dømt, og så frikjent for drapet - men likevel dømt og stemplet som drapsmann av fagdommerne i lagmannsretten i en erstatningsdom til Birgittes foreldre.
Mysteriet om hvem som drepte Birgitte Tengs lever videre.
Per Asle Rustad (f. 1962)
har vært krimreporter i TV2 Nyhetene fra 1992 til 2002 der han dekket Birgitte-saken og flere andre store kriminalgåter, som trippeldrapet på Orderud gård og barnedrapene i Baneheia. Programleder i TV Norge for krimprogrammene Fornemmelse for mord, Savnet og Krimkommisjonen fra 2002 til 2010. Frilans krimjournalist og forfatter fra 2010 med ulike oppdrag, blant annet for TV-programmet «Insider." Han har utgitt bøkene Fredløs biker i 2011, Klarsynt i 2012 og Blodig Brorskap i 2013.

Forlag Prego Mobile

• "Savnet i Baneheia - drapene som rystet Norge" av Hilde Moi
  • "Drapene i Baneheia - to historier, en sannhet" av Bjørn Olav Jahr
  • "Hvem drepte Birgitte Tengs? - en kriminaldokumentar" av Bjørn Olav Jahr
  • "En av oss - en fortelling om Norge" av Åsne Seierstad
  • "Jeg tenker nok du skjønner det sjøl - historien om Christoffer" av Jon Gangdal
  • "Hulemannen - kriminalroman" av Jørn Lier Horst
  • "Skumringstimen" av Johan Theorin