Mykle

et diktet liv

Gyldendal 1999 Innbundet

Boken tar for seg barne- og ungdomsårene til Agnar Mykle i Trondheim, den unge handelslærerens skjebnesvangre opphold i Nord-Norge, årene ved Handelshøyskolen i Bergen og møte med Jane, forfatterdebuten og innvielsen i det litterære miljø i hovedstaden, og livet og hendelsene etter rettssaken. Heger har hatt et stort kildemateriale til rådighet, 30 000 sider etterlot Mykle seg. De fleste av dem skrevet etter at landet hadde slått ham i taushet gjennom norgeshistoriens mest omstridte og følelsesladete rettssak. Med bibliografi og litteraturliste.

«Denne bok er ikke sann,» skriver Anders Heger. Ikke for å si at alt er diktning og tøv, men for slå fast at Agnar Mykles liv er hinsides alt man tidligere har lest. Hans liv er i sannhet ikke til å tro. Mykles liv er en roman. Forfatteren Mykle er journalisten som nådeløst gjennomlyser sitt liv i tekst, mannen Mykle er den som ofrer alt for å skape seg selv som geni . som «the greatest writer in the world». Anders Heger har hatt et fantastisk kildemateriale til rådighet; 30 000 sider etterlot Mykle seg. De fleste av dem skrevet etter at landet hadde slått ham til taushet gjennom en av norgeshistoriens mest omstridte og følelsesladete rettssaker. Full av latter og tragikk, kjærlighet og skam, ironisk vidd og vanvidd følger vi Mykle i hans ensomme vandring over jorden.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788205264922

EAN 9788205264922

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt person Agnar Mykle

Tildelt litteraturpris Brageprisen Biografier 1999

All romantikk er ekte. Romantikk utspringer av følelser. Og følelser er fakta. Å føle er den mest realistiske av alle måter å leve livet på. Romantikk er derfor klinke, skjære virkeligheten. Å tro på såkalte realiteter er den mest urealistiske av alle måter å leve livet på.

født Agnar Myklebust 8. august 1915
død 14. januar 1994
Hans mest berømte bøker, romanene Lasso rundt fru Luna og Sangen om den røde rubin om en ung manns erfaringer med livet, er blitt stående som høydepunkter i norsk litteraturhistorie.
Wikipedia
Sammen med sin kone Jane Mykle etablerte han Norsk Dukketeater i 1949
Sønnen Arne Bust Mykle (født 1937) har også arbeidet med dukketeater, blant annet barne-tv-serien om Pompel og Pilt fra 1969.

Mest forfatter-portretter

• "Largo" av Agnar Mykle
  • "Burgers datter" av Nadine Gordimer
  • "Gåten Knut Hamsun" av Robert Ferguson
  • "Mannen som ser" av Alberto Moravia
  • "Berre kjærleik og død - ein biografi om Tor Jonsson" av Ingar Sletten Kolloen
  • "Gentlemen" av Klas Östergren