Multer og makrellskyer

en verden av minner og familieoppskrifter

av (forfatter), Manos Chatzikonstantis (illustratør), Michail Touros (illustratør) og Ann Høydalsnes (gjendikter).

Versal 2006 Innbundet

Forfatteren er finsk-kypriotisk, og har blant annet bodd i Sør-Afrika, London og Italia. I denne boken har hun samlet sine favorittoppskrifter som hun har fått av familie og venner. Her er oppskrifter fra Finland, Hellas, Kypros, Sør-Afrika og Italia, i tillegg til en del oppskrifter samlet fra hele verden. Har register.

Multer og makrellskyer er en romantisk, frodig og personlig kokebok. Her har Tessa Kiros samlet inspirerende oppskrifter som har vært i familien i mange generasjoner, og som smaker av alle hennes opphold verden over. Tessa Kiros er halvt finsk, halvt gresk-kypriotisk og oppvokst i Sør-Afrika. Hun har reist verden rundt, laget mat i London, Sydney og i Mexico, og er nå bosatt i en liten landsby utenfor Sienna. Årets vakreste kokebok!

Forlag Versal

Utgivelsesår 2006

Reisene fyller sjelens batterier- jeg lengter etter å gjennoppleve følelsen av nakne føtter i sanden under bordet mens tungen danser samba med chili og ingefær.

Jeg elsker appelsintrærne som kanter Athens avenyer om vinteren. Og menneskene som åpner sine dører og hjerter for deg. Jeg elsker de greske markedene med kurver som bugner av ferske pistasienøtter, store berg med fikener og ville urter ved siden av enorme fjell med undertøy. Og overalt den gjennomtrengende duften av frisk oregano og en atmosfære der folk lever i sitt eget tempo. Hellas er magnetisk, sies det. Har du først satt foten på gresk jord, er det vanskelig å reise derfra. Ifølge myten er det fordi føttene dine blir klebet fast til landets allestedsnærværende honning.

Matbøker til pur glede - for gane og øyne.

• "Mat for store og små - oppskrifter for hele livet" av Tessa Kiros
  • "Under valnøttreet - de beste råvarene, retter fra hele verden" av Anna Bergenström
  • "Nigellas fristelser" av Nigella Lawson
  • "Lyst på livet! - små og store høytidsstunder" av Gøril Wiker