Muldvarpen

Lyst forlag 2020 Innbundet

Anders leder drapsavsnittet på Kripos, men møter veggen og blir degradert til vanlig etterforsker i narkoavdelingen. Han første jobb er å undersøke et dødsfall på Plata i Oslo. Alt tyder på at det er en ordinær overdose, men en liten plastpose får ham til å forandre mening. Fra det øyeblikket vikles han inn i en forrykende etterforskning av en internasjonal narkoliga, hvor tiden ikke er på hans side. Via sporene opplever han mange skumle situasjoner som f.eks overfall i Red Light District. Han avdekker også bakmenn som sitter i de mest utrolige posisjoner. Syndikatets ledetråd er money talks, hvor et liv er mindre verdt enn en flue på veggen. Klarer Anders å rulle opp ligaen, og ikke minst overleve brutaliteten, eller ender han med en kniv i ryggen?

Forlag Lyst forlag

Utgivelsesår 2020

Genre Spenning

Ådne Frestad "Muldvarpen"

Nok en gang leser jeg en forfatter som er ukjent for meg, selv om dette er Frestads andres bok. Hans første krim kom ut i 2016, og het "Hanskene". Alle som har fulgt meg, vet jeg blir overbegeistret når det dukker opp ukjente forfattere, så jeg gledet med stort til å lese den ferske boka hans, "Muldvarpen".
Det som ser ut som et vanlig overdosedødsfall ved Filipstadkaien utvikler seg etter hvert til å bli mye mer enn det. Hovedpersonen er Kripos-etterforsker Anders Håvik. Saken blir personlig for ham, ettersom den døde her hans egen datter. Han lover ved hennes grav at han skal finne morderen, men dette blir fort større enn han så for seg. Han sendes ut på en intens jakt på morderen og narkobanden. Klarer Anders å knuse narkobanden og bakmennene? Les og finn det ut!!
Dette er ei bok som leses rett frem, og sakte, men sikkert, ledes vi mot gjerningspersonene. Boka og plottet har noe i seg, men når likevel ikke helt opp hos meg. Til det gikk det litt for sakte til tider. Jeg tror likevel boka passer utmerket for dem som liker litt roligere krim, uten for mye blod og grusomheter. Boka er verd å bli lest, så jeg anbefaler den videre og jeg leser gjerne flere bøker fra Frestad. Boka er et lesereksemplar sponset av forlaget.
Terningkast 4

BOKOMTALE: Muldvarpen av Ådne Frestad. Leseeksemplar fra Lyst

Anders jobber i Kripos. Da han finner datteren død av en overdose, setter han i gang et prosjekt for å finne bakmennene for det narkotiske stoffet som hun døde av. Sporene fører han til Hønefoss hvor han får snusen i en internasjonal narkoliga som ikke er til å spøke med. Dette fører Anders ut på mange oppdrag, og han får kontakt med mange mennesker i miljøet.

I utgangspunktet er plottet i denne boka fint og spennende, men framgangsmåten er veldig usannsynlig - og jeg klarer ikke å tro på historien. Boka er likevel underholdende og spennende - og en fin leseopplevelse.

Les hele omtalen her