Muhammad Ali og frigjøringskampen på sekstitallet

av (forfatter) og Alexander Leborg (oversetter).

Oktober 2007 Heftet

Forfatteren undersøker det avgjørende øyeblikket der populærkulturen og massemotstanden krysset vei. Han sporer Alis kontakt med den voksende antikrigsbevegelsen og den svarte frigjøringsbevegelsen. Boka utforsker bakgrunnen for Alis dramatiske offentlige standpunkt i forhold til rase og verneplikten, og hvilken betydning det fikk. Med register.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2007

Serie Oktober politikk

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted USA

Omtalt person Muhammad Ali

Det sier ganske mye om boksesporten, og om Ali selv, at han tjue år etter at han la opp, var den eneste bokseren med sponsorinntekter fra næringslivet som kunne sammenlignes med dem basketball-, basketball-, amerikanske fotball- og friidrettstjernene fikk.

I 1965 støttet 25 prosent av afroamerikanere tilbaketrekning (fra Vietnam), 50 prosent var for våpenhvile og 25 prosent for opptrapping. Det samme året ble den hvite opinionen inndelt på følgende måte: 15 prosent for tilbaketrekning, 36 prosent for våpenhvile og 49 prosent for opptrapping. Helt til 1970 var faktisk afroamerikanerne, lavinntektsfamiliene og folk over 60 de eneste segmenter av befolkningen der flere støttet tilbaketrekning enn opptrapping. Likevel er det fremdeles vanlig å tro at antikrigsideen først og fremst var et fenomen blant hvite studenter fra middelklassen, både blant kritikerne og blant enkelte veteraner (de hvite med middelklassebakgrunn) fra bevegelsen.

• "Den ene mot de mange" av Ernest Hemingway
  • "Samlede noveller" av Alexander L. Kielland