Mr. Penumbra's 24-hour bookstore

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Utgivelsesår 2014

Genre Fantasy

Omtalt sted California

Liker du bøker om bøker? Om bokhandlere? Om nerder? Hva med typografi? Og koder? Hemmelige foreninger? Mysterier? Da er dette boka for deg!

Clay er hovedpersonen i Mr Penumbra's 24 Hour Bookstore. Han er klønete, nerdete og litt som leire; han er ikke ferdig formet. Han jobber nattskiftet i Mr Penumbras døgnåpne bokhandel. De få kundene som kommer innom bokhandelen er merkelige. Nysgjerrigheten hans vekkes. For hvorfor låner de kun bøkene og hvorfor må han notere ned alle detaljer om lånerne? Clay legger ut på en reise og oppdager nye sider ved seg selv og vennene sine.

Boka er en kjærlighetserklæring til lesere, til bøker og til datasystemer. Historiens tema er viktigheten av vennskap og at vi trenger både moderne teknologi og gammel visdom
Sloans fantasi og formsikkerhet skinner klart. Språket er fjærlett og jeg fniste ofte for meg selv mens jeg leste. Jeg koste meg, men historien mangler noe på dybden (jeg vil alltid ha mer dybde). Penumbra er min favorittkarakter! Han er en sta, sær og sjarmerende gammel gubbe.

Mr Penumbra's 24 Hour Bookstore er perfekt for en kveld med pledd, et glass vin og regn utenfor vinduet. Noen bøker er ment å leses i en jafs. En kjapp nytelse som ikke setter varige spor, men som er en glede når den leses.

Boka har referanser til Star Wars og hyllestnikk til Borges, Hammett og Murakami. Historien minner noe om The Collected Works of AJ Fikry (men er noe yngre og "mannligere" i stilen).

"After that, the book will fade, the way all books fade in your mind. But I hope you will remember this:
A man walking fast down a dark lonely street. Quick steps and hard breathing, all wonder and need. A bell above a door and the tinkle it makes. A clerk and a ladder and warm golden light, and then: the right book exactly, at exactly the right time.”

Boka er spennende og handlingen har driv. Det er alltid noe som skjer, men samtidig savner jeg litt dypere karakterer. Boka har en veldig amerikansk fortellermåte og ditto formuleringer, og oversettelsen er full av skrivefeil. (Særlig "tastaturfeil", slik som hevn i stedet for jevn.) Alt i alt en ukomplisert fortelling som kan glede en bokelsker da den i stor grad handler om kjærlighet til bøker, men samtidig en fortelling som vil blekne bort i hukommelsen med tiden.

En veldig god ide, en litt treg start, men jeg ble revet med sånn litt etter midten av boka og hadde det ikke vært for de alt for mange unødvendige skrivefeilene så hadde boka fått en femmer av meg. Men leser ikke forlagene skikkelig korrektur!? For her var det dessverre for mange trykkfeil rett og slett og for meg trekker det inntrykket såpass mye ned at det faller ned en hel karakter.

En virkelig spennende bok. Den kan minne litt om Da Vinci-koden og lignende bøker i det at det er en hemmelighet som må finnes ved hjelp av kodeløsning. Samtidig handler den veldig mye om hva som er mulig å få til med gode datakunnskaper, den forteller endel om hvordan det er å jobbe hos Google, og den handler selvfølgelig om bøker. Som nok er grunnen til at jeg plukket den opp.
En fin bok. Helt ukjent for meg til jeg så den, rart nok, men likevel. Ikke noen stor litteratur eller spesielt fantastisk skrevet, men med en såpass anderledes historie at den tilførte noe nytt til min fantasyverden.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Enkelte av dem arbeider virkelig hardt. Hva driver de med? Gutten min sa han med hevede øyenbryn. Som intet kunne være mer innlysende: De leser!

"Hvordan kan jeg vite det?Har hjernen min en app for slikt?"

En mann som går raskt gjennom en mørk og ensom gate. Raske skritt og tung pust, undring og forventning. En bjelle over en dør og lyden den lager. En bokhandelmedhjelper, en stige og et varmt, gyllent lys, og til slutt: den riktige boken I det riktige øyeblikket.

"The shelves were packed close together, and it felt like I was standing at the border of a forest, not a friendly California forest, either, but an old Transylvanian forest, a forest full of wolves and witches and dagger-wielding bandits all waiting just beyond moonlight's reach".

Tja, jeg vet det har å gjøre med biblioteker og Noviser og folk som blir innbundet og bøker som blir brent, men ikke noe av dette gir mening for meg. Kat og Neel vet ikke mer enn det de har sett på pc-en min: en sekvens av lysende punkter som beveger seg mellom hyllene i en underlig bokhandel. Om man søker på "ubrutt bokrygg" svarer Google: Mente du brutt bokrygg?

Mange titler som berører bøkenes verden

Bøker jeg leste i 2016

Popsugar sin leseutfordring, og bøkene jeg har lest.

• "Et dødelig mørke" av Stuart MacBride
  • "Medici-speilet" av Melissa Bailey