Motivasjon og mestring

veier til effektiv bruk av egne ressurser

av (forfatter) og Terje Manger (forfatter).

Fagbokforlaget 2005 Heftet

Boken gir innføring i tankemessige prosessers betydning for menneskelige ytelser. Den dekker emneområder som målsetting, myndiggjøring, selveffektivitet, egenattribusjon, ritualers betydning og stressmestring. Boken egner seg for personer som er jevnlig engasjert i veiledning, coaching, ferdighetsutvikling og utdanning som for eksempel pedagoger, instruktører og ledere. Har litteraturliste og register.

Denne boken er skrevet for personer som i arbeidsliv, utdanning og fritid er opptatt av hvordan motivasjon og mestring kan forbedres. Boken gir en systematisk innføring i tankemessige prosessers betydning for menneskelige ytelser. Den dekker emneområder som målsetting, myndiggjøring, selveffektivitet, egenattribusjon, ritualers betydning og stressmestring. Forfatterne bruker psykologisk og pedagogisk fagkunnskap til å gi råd om hvordan vi i omgang med andre mennesker kan utvikle deres mentale styrke og selv dra nytte av det. Boken egner seg for personer som er jevnlig engasjert i veiledning, coaching, ferdighetsutvikling og utdanning. Det gjelder pedagoger, instruktører, ledere og ansatte som er i situasjoner der de må lære seg selv og andre å stole på egne ferdigheter og egen kompetanse. Bjørn Wormnes er veilederutdannet NPF, spesialist i klinisk psykologi og førsteamanuensis ved Institutt for klinisk psykologi, Universitetet i Bergen. Terje Manger er dr.philos. og professor i pedagogisk psykologi ved Institutt for samfunnspsykologi, Universitetet i Bergen.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2005

• "Hvordan krenkede barn blir syke voksne" av Anna Luise Kirkengen
  • "Sterk/svak - håndboken om spiseforstyrrelser" av Finn Skårderud
  • "Rus og Rolex - historien om en narkoman i hvit snipp" av Olaf Olsvik
  • "Hersketeknikk - en slags håndbok" av Hilde Sandvik
  • "Unyttig som en rose" av Arnhild Lauveng
  • "Skriveboka" av Merete Morken Andersen
  • "Omgitt av idioter - hvordan forstå dem det ikke går an å forstå" av Thomas Erikson
  • "Mamma er trygda" av Mímir Kristjánsson
  • "Sataniske vers" av Salman Rushdie