Mother's Milk (Melrose Novels 4)

Picador 2012 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Picador

Format Paperback

Ny nedtur for en mishandlet sønn

Kan det det gå enda verre for Patrick Melrose nå enn i de foregående tre bindene i denne velskrevne serien? Patrick har kommet seg ut av stoffmisbruket som nesten tok livet av ham i Bad News, som også var et oppgjør med faren. Mother's Milk foregår i løpet av noen somrer tjue år seinere, august 2000 til 2003. Patrick har tilsynelatende fått god skikk på livet som advokat med kone og to sønner under skolealder. Likevel er tilværelsen i ferd med å rakne. Alkoholen har erstattet heroinen. Ekteskapet har kjølnet, og leken med barna virker som en nødvendig men kjedelig plikt.

Hvem har skylden for denne misèren? Selvopptatte mødre selvfølgelig! Portrettet av moren, Eleanor, er drepende: Tilsynelatende altruistisk, men skvetter ikke unna for å gjøre sin sønn arveløs. Svigermoren Kettle er ikke stort bedre.

I tillegg til Patricks versjon, tar St Aubyn også vare på synsvinklene til kona Mary og eldstesønnen på fem år, Robert. Trass i sin unge alder har Robert sylskarp hukommelse og observasjonsevne, nok til å sette sin far i forlegenhet i dette familiedramaet.

Det finnes enda et bind i denne serien: At last. Flere blir det vel ikke?

That was depression: being stuck, clinging to an out-of-date version of oneself

Was there any activity which didn't freeze into a role? Could he listen without being a listener, think without being a thinker?

"It's so difficult because your will is what gets you through life," Sally had said last night. "Why should you want to break your child's will? That's what our mothers wanted to do. That is what is meant to be 'good' -- being broken."