Mors historie

en familiesaga

Kagge 2015 Innbundet

I november 1942 flykter en mor med sin lille datter over grensen til Sverige. De forlater et land der de har mistet alt: Eiendom, innbo og borgerrettigheter. Noen dager før har M/S Donau forlatt kaien i Oslo. Far Robert Levin har gått i dekning. Moren Solveig Levin vet ikke om hun noensinne kommer til å se sin mann igjen.
Men historien begynner lenge før. Med varme, kløkt og blikk for livets små og store detaljer, tegner Mona Levin opp et stort lerret av jødisk familieliv fra Litauen til Oslo. Hun skriver like godt om sterke kvinneskikkelser som om brytninger mellom et tradisjonelt og moderne liv. Men den sterke kjærlighetshistorien mellom Solveig og Robert Levin har et illevarslende bakteppe. I Europa vinner jødehatet terreng. I november 1939 får de datteren Mona. Ikke lenge etter kommer krigen til Norge.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2015

Omtalt tid 1900-1945 1800-tallet

Omtalt person Solveig Levin

En viktig historie å fortelle, men det blir for kjedelig i starten. Uendelige mengder med navn og datoer og steder gjør meg helt svimmel! Tar seg opp halvveis.
Første møte med bok til lesesirkel...

Her er en kronologisk oversikt over bøker jeg har lest i år.

• "De døde for Norge - nordmenn som ga sitt liv i alliert krigstjeneste 1940-1945" av Eirik Veum
  • "Unge  tidsvitner - jødiske barn og unge på flukt fra det norske Holocaust" av Birgit H. Rimstad
  • "Marie og hennes elsker - jakten på mitt opphav" av Jahn Otto Johansen
  • "Nedenunder og hjem - nordmenn i Australia gjennom 400 år" av Fredrik Larsen Lund
  • "Kronprinsessens krig - den sanne historien om kronprinsesse Märtha og Franklin D. Roosevelt" av Trond Norén Isaksen
  • "Kvinne blant konger - en biografi om prinsesse Astrid" av Trond Norén Isaksen
  • "Gestapos hemmelige terrorplan - operasjon Blumenpflücken" av Christopher Hals Gylseth
  • "Jødar på flukt" av Ragnar Ulstein
  • "Elsket og savnet - en gravferdskonsulents betroelser" av Anne Marie Brenne
  • "Flukten fra nazistene - til Israel gjennom Norge og Sverige" av John Solsvik
  • "Et uønsket folk - utviklingen av en "sigøynerpolitikk" og utryddelsen av norske rom 1915-1956." av Jan Alexander Svoboda Brustad
  • "Hjemme, der jeg kommer fra" av Chris Offutt